Fra Ski-NM Steinkjer 2011 (NTB)

Ski-NM 2026 til Steinkjer

Steinkjer Skiklubb er tildelt Ski-NM 2026. Dette besluttet styret i Norges Skiforbund denne uka.

Ski-NMs første del har høy prestisje med stor oppmerksomhet. Hoved-NM i langrenn har fire øvelser på fire dager, sendes direkte på NRK, som regel noen uker før sesongens OL eller VM. I 2026 er det OL i Italia, og rennene i Steinkjer planlegges tidlig i januar. Dermed kan det knytte til seg ekstra spenning til mesterskapet, en drøy måned før det braker løs i Val di Fiemme.
– Ski-NM er en viktig tradisjon å videreføre, og det er høy prestisje i å arrangere mesterskapet. Tilbakemeldingene etter blant annet NM i 2011 var meget gode, og vi ser fram til et spennende hoved-NM i langrenn om to år rett i forkant av OL. Steinkjer Skiklubb er en dreven arrangør. Klubben har også god arrangørkompetanse. Det har de siste årene vært fler NM på rad ved Østlandsområdet. Dermed er det fint å kunne ha et NM del 1 i Midt-Norge i 2026, sier leder av langrennskomiteen i Norges Skiforbund, Torbjørn Skogstad.

For Steinkjer Skiklubb betyr tildelingen enormt.
– Dette betyr mye for klubben, de nærliggende klubbene, krets, Steinkjer som by og regionen vår. Slike arrangement får ringvirkninger for så mange. Vi håper at vi har utøvere fra egen region som får konkurrert på hjemmebane, forteller leder av organisasjonskomiteen, Benthe Asp.
Hun poengterer viktigheten med å holde liv i arrangørkorpset, samt i arrangørstaben.
– Vi ønsker å fornye den, rekruttere nye, samt benytte naboklubbenes kunnskap. Dette kan også bidra til å oppgradere anlegg, som vi tror gir økt skiaktivitet. Vi ønsker å sette spor, tydelige spor og ikke minst promotere skisporten. Vi skal ta sats i arbeidet med disse mesterskapene, og ønsker å ha med seg hele byen for å lage et fantastisk mesterskap, sier Asp.

NSF mottok til sammen to søkere på NM del 1, henholdsvis Steinkjer Skiklubb (Steinkjer) og Vind IL (Gjøvik).

Historikk NM senior nordiske grener del 1 (fra 2015 NM langrenn del 1)
2000: Vang/Rena, Hedmark Skikrets
2001: Steinkjer, Nord–Trøndelag Skikrets^
2002: Høydalsmo, Telemark Skikrets