Hopp til innhold

Vinterens høydepunkt blir VM i Trondheim. Her fra VM 1997.

Nær 100 TV-sendte skirenn

Norges Skiforbund har fått tildelt nær 100 TV-sendte skirenn kommende sesong. Aldri før har forbundet hatt en så omfattende kalender som skal gjennomføres og koordineres.

Den internasjonale kalenderen for kommende sesong ble vedtatt under denne ukes møter i Det internasjonale ski- og snowboardforbundet (FIS) i slovenske Portoroz.

– Vi takker FIS for tilliten. Dette må vi se på som en stor tillitt og ære for oss som vintersportnasjon. Vi ser utfordringene med snø ute i Europa, men vi kunne nesten ikke sett for oss en slik historisk tildeling av skirenn. Vi har vært heldige med klimaet hos oss i forhold til andre nasjoner de siste årene, og det er viktig for oss å få gjennomført gode sportslige konkurranser for den internasjonale skifamilien. Tildelingene fra FIS denne uka forteller også at det jobbes utrolig godt fra våre dyktige FIS-delegater i mange ulike komiteer i tillegg til at vi har så mange profesjonelle og flinke arrangører i ski-Norge som gjør at vi får tildelt så mange renn år etter år, forteller skipresident Tove Moe Dyrhaug.

En slik kalender med nær 100 TV-sendte skirenn skaper også utfordringer ettersom mye skal koordineres og samhandles med lokale arrangører, publikum og rettighetshavere. Samtidig med åpningshelga i langrenn og kombinert på Beitostølen 22.-24 november, er også World Cup-helg i hopp i Lillehammer. Under VM i Trondheim er det også dobbel fartsrenn-helg i alpint i Kvitfjell. Helga etter VM i Trondheim i mars arrangeres finalen i Raw Air i Vikersund, World Cup-helg i langrenn og kombinert i Holmenkollen, samt World Cup-renn i tekniske disipliner i alpint i Hafjell.

Bilde: Det er Raw Air-finale i Vikersund, World Cup-helg i Hafjell i alpint og World Cup helg i langrenn og kombinert i Holmenkollen helga etter VM i Trondheim.

– Vi ser selvfølgelig veldig frem til den mest innholdsrike kalenderen for Norges Skiforbund i historien, og vi må være svært fornøyd med hva vi har fått gjennomslag for. Vi har aldri opplevd tidligere at vi skal arrangere World Cup på tre steder i Norge på samme helg, men vi skal også få til dette i samarbeid med våre dyktige lokale arrangører, sier arrangementssjef i Norges Skiforbund, Terje Lund.

Tidligere sesonger
2023/24: 88 TV-sendte renn totalt
2022/23: 85 TV-sendte renn totalt
2021/22: 109 TV-sendte renn totalt (inkludert Para VM, junior VM og VM skiflyging)

Les mer om møtene i Slovenia

Det er World Cup-helg i hopp i Lillehammer samme helg som nasjonal åpning på Beitostølen i langrenn og kombinert i november.

NIF-EPI02, 02