Theodor Brækken vant europacupen i slalåm i vinter. Her fra finalen i Hafjell.

Landslagsuttak Norges Skiforbund Alpint – Team Telenor

Norges Skiforbund Alpint, Team Telenor, har som i fjor tatt ut 34 utøvere med A-, B- og C-status for sesongen 2024-2025.

– Vi har ved dette uttaket ønsket å tilrettelegge for å ha et tilbud slik vi kan ha slagkraftige lag som kan levere resultater på øverste nivå for begge kjønn, og i alle disipliner. Det er en klar målsetting å levere på den internasjonale arenaen. Vi er i et generasjonsskifte, og som i fjor er det en økning i antall utøvere på C-status. Vi har veldig mange gode yngre utøvere i norsk alpinsport, så det er viktig at vi kan legge til rette for å skape de beste resultatene på øverste nivået, samt sørge for ettervekst av nye talenter som skal ta skrittet opp i fremtiden, sier sportssjef for alpint i Norges Skiforbund, Claus Johan Ryste.

På Europacup fortsetter praksisen med at de som leverer på FIS-renn skal få muligheten til å prøve seg i europacuprenn. Leverer man i toppen av europacuprenn, vil man kunne kvalifisere seg til å starte i World Cup.

Kommende vinter er det VM i Saalbach-Hinterglemm som et naturlig høydepunkt. Samtidig er det  mange store klassikere som gjør at alpinlandslaget ser frem til en ny spennende sesong med mange høydepunkter. Med flere World Cup-renn på norsk jord, og de første World Cup-rennene i tekniske disipliner for menn på veldig mange år, gis flere utøvere mulighet til å vise seg frem på hjemmebane.

Fartsprosjektet som ble startet i 2021-2022 sesongen videreføres og styrkes. Det er et program som har et fire-års perspektiv for tilrettelegging av kvalitativ trening, og skolering av fartskultur i samarbeid med Olympiatoppen.

På begge europacup-lagene fortsettes praksisen med å ta med utøvere på samlinger både på ski og barmark for matching som tidligere. Det er en del av tilretteleggingen for alpinister som skal kjøre seg inn på europacuprenn.

Jenteprosjektet videreføres med styrket bemanning, og oppfølging der målsetningen er at man treffes mer på tvers av de ulike treningsmiljøene med samlinger både på barmark og ski i tillegg til sine hjemlige opplegg. Målet med programmet er å tilrettelegge for kvalitativ utvikling for våre unge utøvere som skal levere på europacup.nivå i fremtiden. Unge utøvere vil bli invitert med på europacup-samlinger i oppkjøringsperioden.

Kort oppsummering kriterier laguttak:
A-status kreves det topp 15 WCSL rangering i én disiplin og IM 600 og ingen trenervurdering.
B-status krever topp 30-WCSL rangering/topp 3 i EC disiplin gren, samt trenervurdering og IM 600
C-status er Topp 20 ECSL i 1 disiplin, eller Topp 40 ECSL i 2 disipliner min. en teknisk disiplin, samt trenervurdering og IM 500.

Thea Louise Stjernesund, Timon Haugan og Alexander Steen Olsen jubler etter World Cup-finalen i vinter.

Disse får tilbud om plass på alpinlandslaget, Team Telenor, for sesongen 2024-2025:

Landslag para elite alpint:

A-status:
Jesper Saltvik Pedersen, Plogen Skiklubb

B-status:
Marcus Grasto Nilsson, Ready
Magnus Valø Balchen, Ready
Medtrenende:
Mathias Viljar Hansen, Svolvær Alpinklubb
Casper Lindskov, Stabæk IF
* Uttaket er gjort av Hege Møller og Claus Johan Ryste.  Alpinkomiteen har vedtatt uttaket.

A-status, kvinner:
Kajsa Vickhoff Lie, Bærums Skiklub
Thea Stjernesund, Hakadal IL

B-status, kvinner:
Mina Fürst Holtmann, Bærums Skiklub
Maria Tviberg, Geilo IL
Inni Holm Wembstad, Asker Skiklubb
Bianca Westhoff Bakke, IL Heming

C-status, kvinner:
Kristin Anna Lysdahl, Asker Skiklubb
Pernille Dyrstad Lydersen, Kjelsås IL
Marte Monsen, Aron Sportsklubb
Andrine Mårstøl, Haugen IL
Mariel Kufaas, Tromsø Slalåmklubb
Madeleiene Sylvester-Davik, Tertnes Alpin
Anine Thoresen, Kongsberg IF

* Uttaket er gjort av Tim Gfeller, Armin Triendl, og Claus Johan Ryste. Alpinkomiteen har vedtatt uttaket.

A-status, menn:

Hans Grahl-Madsen, Fana IL
Simen Sellæg, Ready
Mikkel Remsøy, Bærums Skiklub

* Uttaket er gjort av Michael Rottensteiner, Pete Andersson, Ola Masdal, Andreas Kollenborg og Claus Johan Ryste.  Alpinkomiteen har vedtatt uttaket.