Velykket breddesamling for utviklingshemmede

Nok en bra samling med høy innsats i alpinbakke og langrennsløyper er gjennomført av en stor gjeng utøvere.

19.-22. januar var det duket for årets åpne snøsamling for mennesker med utviklingshemning. Dette var også en obligatorisk samling for utøvere som er uttatt til Special Olympics Winter World Games. Gledelig var det at 12 utøvere utenom de var påmeldt, så rekordstor deltagelse med hele 32 utøvere.

Blått føre, skyfri himmel og en halvmeter med snø var det som ventet oss da vi våknet opp fredag morgen på Mesnali leirskole. Allerede ved frokost kunne en merke at gjengen var heltente på å komme i gang.

For langrennsutøverne var det balanse, koordinasjon og skileik som stod i fokus første dagen. Vi var så heldige å få besøk av Ingunn fra Skiforbundet kurslærerstab som har et stort repertoar med diverse morsomme øvelser utøverne fikk bryne seg på. Deriblant hinderløyper, stiv heks og diverse stafetter. Det var ingen tvil om at fokuset måtte være på plass og alle fikk gode utfordringer på balanse og koordinasjon.

Alpinistene fikk nytt sola i skibakken på Sjusjøen, og rapportene tilsier at stålkantene fikk kjørt seg!

På kvelden fikk vi gleden av å nyte spesialimportert torsk fra Lerøy, tilberedt av Fredrik (pappa til alpinist Peder) til stor glede blant utøverne, ledsagerne og ikke minst trenerne – dette smakte fortreffelig.

Dag nummer to var fokuset rettet mot årets første konkurranse for både langrennsutøvere og alpinister! Da var det ikke snakk om Norges Cup på Sjusjøen, men Mesnali-rennet og Sjusjøen-løpet 2017.
Langrennsutøverne fikk bryne seg på to distanser; 2 og 3 km, mens alpinistene fikk kjørt seg i en krevende slalåmløype oppe på Sjusjøen Skisenter.
Konkurransen var knallhard og alle ga alt, som vanlig.
Til tross for én frontkollisjon og et par runder fra eller til, var resultatene entydige: Norge stiller sterkt i Østerrike i midten av mars! I tillegg til konkurransene på lørdag ble det kjørt en treningsøkt, for langrennsløperne var det utforkjøring og styrke som stod på agendaen for langrennsutøverne som andre økt, mens alpinistene terpet på slalåm teknikk i forkant av konkurransen i alpinbakken.

Etter en velsmakende taco-middag ble det selvsagt gjennomført premieutdeling for konkurransene. Medaljer og diplomer til alle sammen.

Kveldens høydepunkt ble uten tvil kahoot-quizen, der Peder dro av med seieren. Quizen ble så godt mottatt at etter å ha spist en spesiallaget bløtkake med skiforbundets logo på, ble det satt i gang én til. Etter quizen fikk gjengen vist at de ikke bare er født med ski på beina, men også med et par dansesko – Michael Jackson hadde vært stolt hvis han fått sett hva denne gjengen har å by på!

En fantastisk flott kake, godt smakte den og - stor takk til Janike!

Søndag morgen var det ekstra tidlig opp for å pakke, spise frokost og kjøre opp til samlingens siste økt, nemlig langtur for langrenn og mens alpinistene hadde fokus på storslalåm/Super-G med øvelser som utfordret utøverne til å øke farten.
Forhold og føre var helt strålende! Nypreparerte bakker og løyper, skyfri himmel og 2-3 minusgrader i lufta. Hva mer kan man forvente seg??
En gjeng tok en langtur opp mot midtfjellet, mens en annen tok en litt kortere runde rundt på stadionområdet. Da vi kom tilbake, var de kvinnelige deltakerne i Norges Cupen på Sjusjøen Langrennstadion i gang med sine konkurranser, og det gikk ikke ubemerket hen. For en heia-gjeng de fikk langs siste sving før mål! Bedre heia-gjeng skal du lete lenge etter!

Denne heiagjengen ble kommentert og lagt godt merke til av både deltakere og publikum ellers!

Takk til alle utøvere som gjorde dette til en strålende samling med gode holdninger, godt humør og stor innsatsvilje, arbeidet dere legger ned gir resultater og det er framgang å se hos alle sammen.
Takk også til alle foreldre som alltid bidrar og muliggjør disse samlingene.

Til slutt en stor takk til dyktige trenere som holder i trådene og motiverer utøverne til topp innsats.

Vil du se flere bilder fra samlingen - se våre Facebooksider; Skiforbundet FH