Ikke ta pause nå!

Fint eksempel fra Buskerud og Vestfold/Telemark Skikretser. Oppfordring fra vår Skiklubbutvikler; ikke ta pause fra aktiviteter nå!

I store deler av skikretsen går nå snø-delen av skisesongen mot slutten. Og for en sesong!! Det har vært flotte skiforhold i månedsvis helt ut til kysten. Butikkene melder om stort salg av ski. Media melder at det har blitt «in» igjen å gå på ski.  Kjære skivenner… nå må vi smi mens det er kaldt 😊

Norges Skiforbund har hatt webinar med innslag fra klubber som har lykkes med rekrutteringen. Det er forskjellige måter å gjøre det på, men prinsippene er de samme. Treningene må være gøy og foreldre må trives. Og vi må ikke ta pauser. Vi skal skape gode treningsvaner fra barna er små. Jeg kan forstå at for noen aktive så trengs det en konkurransepause, men det betyr ikke at vi ikke skal gjøre noe.

Nå begynner den flotte barmarksesongen. Sesongen som åpner opp for fantasien. Sesongen som Alpinlandslaget bruker aktivt til å skape et lag, gjennom opplevelser og samarbeid. Nå kan vi dra på sykkelturer, kanoturer, lage mini 71 grader nord og Mesternes Mester. Sett sammen grupper og lag. Varier. En gylden anledning til å spørre nye foreldre om de kunne tenke seg å bidra med en økt, så er det klart de er med. Noen stiller med tilhenger for å frakte sykler, noen baker rundstykker eller griller der målet for ekspedisjonen er.

Jeg kommer gjerne rundt og hjelper til med fantasifulle treninger. Men jeg vil ha med trenere og foreldre slik at de kan videreutvikle dette inn i egen klubb (og de kan gi meg nye ideer)

Jeg har rulleski for barn og voksne til utlån. Anbefaler Grasrottrenerkurs på rulleski så fort grusen er borte. Usikre foreldre blir fort trygge etter gjennomført kurs. Kontakt meg gjerne for rene teknikk-kurs i skøyting eller klassisk. Jeg er helt sikker på at andre grener enn langrenn kan ha stort utbytte av rulleskiøkter. Jeg har sett Andorra kjøre fellesøkter mellom alpin og langrenn der alpin brukte rulleskøyter. Veldig kult!

Oppfordring min blir altså at dere ikke tar en lang pause, men bare samles for å gjøre andre ting. Sag en forskalingslem i biter og ha en puslestafett, tarzanløype i skogen (ikke lov å tråkke på bakken), ball-leker i stafetter, bandy med eller uten ski, sammenbundet to og to (strikk fra Biltema?) stable kjegler,  spille tre på rad (stafett eller fra push-up stilling)   Og de som vil kan maile meg og få 123 gymsal leker som også kan tilpasses til å ha ute. Kos dere ute 😊

Utetiden i barnehagen skjer ofte uten planlegging (forskning.no)

Ny forskning: Mer utetid i barnehagen gir bedre konsentrasjon på skolen

Aktiv hilsen fra Einar Aabrekk, Skiklubbutvikler i Buskerud og Vestfold/Telemark Skikretser