Gull til Norge

Oppsummering av junior-VM

Forrige uke var det junior-VM for alpint. Det ble en uke med flere gode prestasjoner og to norske medaljer.

Bronse til Grahl-Madsen
Hans Grahl-Madsen tok bronse i fredagens slalåmrenn i junior-VM. Dette er Norges andre medalje i mesterskapet som arrangeres i franske Portes du Soleil - Haute Savoie. Hans Grahl-Madsen kjørte seg opp flere plasser og tok bronse i fredagens slalåmrenn under junior-VM i alpint. Han ble med det beste norske og tok Norges første individuelle medalje dette mesterskapet. Grahl-Madsen var også med på laget som tok gull i lagkonkurransen.

Grahl-Madsen fra Fana IL lå på syvendeplass etter 1. omgang da var han 1, 65 bak finske Hallberg. Grahl-Madsen kjørte godt i 2. omgang, klatret fire plasser og tok bronsen 57 hundredeler bak sveitseren Hächler og 18 hundredeler bak østerrikske Zudrell. Norske Theodor Brækken var like bak på en fjerdeplass.

- Gratulerer til Hans og Theodor med strålende andre omgang og tredje- og fjerdeplass. Det er sterkt levert i junior-VM, sier sportssjef Claus Ryste.

Hans Grahl-Madsen og Theodor Brækken etter slalåmen.

Gull i junior-VM
Det norske laget klinket til med gull i lagkonkurransen i junior-VM i alpint i Franske Portes du Soleil - Haute Savoie torsdag. Dette ble Norges første medalje i mesterskapet.

– Dette er strålende levert av våre juniorer. Thea, Johs, Madeleine og Hans Grahl viste seg sterke gjennom hele konkurransen. Det er bare å gratulere, sier sportssjef for alpint i Norges Skiforbund, Claus Johan Ryste.

Det var Thea Emilie Benth Jellum (Eggedal IL), Johs Bråthen Herland (Kongsberg IF), Madeleine Sylvester-Davik (Tertnes Alpin) og Hans Grahl-Madsen (Fana IL) som utgjorde det norske laget.

Det norske laget slo Slovakia, Italia og Canada før de møtte Sverige i finalen.

USA sikret seg bronse. Junior-VM fortsetter til lørdag.

Utfor
Junior-VM startet med utfor der beste norske herre ble Simen Sellæg på femteplass. I kvinnenes løp ble Christina Jacobsen beste norske på en 28. plass.

Super-G
I super-G imponerte Madeleine Sylvester-Davik og kjørte inn til en niendeplass. I herrenes renn kjørte Johs Braathen Herland godt og leverte til en femteplass i super-G.

Forhånddssak
Norges Skiforbund Alpint har tatt ut 15 utøvere til Junior-VM i Frankrike, Portes du Soleil – Haute Savoie. FIS TV sender mesterskapet direkte.
Mesterskapet i Frankrike strekker seg fra 28. januar - 3. februar, og første konkurranse er utfor for både kvinner og menn 30. januar.

Disse stiller for Norge:
Kvinner:
Madeleine Sylvester-Davik, Tertnes Alpin
Pia Sylvester-Davik, Tertnes Alpin
Adriane Steinsvik, Narvik Slalomklubb
Thea Emilie Benth Jellum, Eggedal IL
Christina Jacobsen, Tertnes Alpin
Cathinka Lunder, Stabæk IF

Menn:
Simen Sellæg, Ready IF
Rasmus Bakkevig, IL Heming
Aksel Hammer, Stabæk IF
Tollef Haugen, IL Heming
Oscar Andreas Sandvik, Ready IF
Hans Grahl-Madsen, Fana IL
Theodor Brækken, Ingierkollen Rustad Slalomklubb
Johs Braathen Herland, Kongsberg IF
Mathias Høiby, Bærums Skiklub

Uttaket er gjort av junior og breddeansvarlig Stefan Havnelid, i samråd med Claus Ryste, Andreas Kollenborg og Armin Triendl.

nif-epi04, 04