Bildecollage (NIF)

Idrettsfest på Lillehammer: NM-veka, Norgesleker og SKI NM

I mars inviterer Norges idrettsforbund, Norges Skiforbund og Olympiaparken til idrettsfest på Lillehammer. Hele tre arrangementer går av stabelen samtidig, og bredden i norsk idrett og idrettsglede for alle skal vises fram gjennom NM-veka, Norgesleker og SKI NM.

Barneaktiviteter under ski-NM

– Å samle NM-veka, Norgesleker og SKI NM på Lillehammer er en unik mulighet til å feire mangfoldet i idretten og vise fram våre fantastiske utøvere. Vi ser frem til å ønske utøvere og publikum velkommen til flere dager med spennende og inspirerende konkurranser, sier idrettspresident Zaineb Al-Samarai.

SKI NM begynner allerede 19. mars og avsluttes 24. mars. Her konkurreres det i telemark, randonee, kombinert, hopp og langrenn.

NM-veka går av stabelen fra 21. til 24. mars. NM-veka er et fellesarrangement hvor det kåres en rekke norgesmestre i mange idrettsgrener. I år konkurreres det i badminton, bordtennis, breaking/hiphop, fluekasting, hundekjøring, klatring, snørugby og kortbane (skøyter).

Norgesleker starter 21. mars og varer til 24. mars. Norgesleker arrangeres for første gang, og er en nasjonal idrettskonkurranse for utøvere med utviklingshemming. Idrettene det konkurreres i er langrenn, alpint, truger (friidrett), kortbane (skøyter), klatring og innebandy. For mediehus som skulle ønske å dekke dette så sitter vi på mange gode historier som vil formidles ved interesse.

Olympiaparken er vertskap
Det er Idrettsforbundet, som sammen med Norsk Tipping, NRK og særforbundene er arrangør for NM-veka. Norgesleker arrangeres av Idrettsforbundet sammen med de ulike særforbundene som deltar. Arrangementet mottar finansiell støtte fra Telenor. Skiforbundet arrangerer SKI NM. Olympiaparken er lokal arrangør for alle tre arrangementene med flere lokale skiklubber involvert.

– Å være vertskap for tre så betydningsfulle arrangementer samtidig er en ære. Vi gleder oss til å vise frem Lillehammers fantastiske fasiliteter og gjestfrihet, sier Per Olav Andersen, direktør i Olympiaparken.

Skipresident Tove Moe Dyrhaug gleder seg også til idrettsfest på Lillehammer.

– For Skiforbundets idretter arrangeres NM etter World Cup-sesongene tradisjonelt på ulike steder og plasser i Norge. Nå blir vi en del av et større fellesskap. Vi gleder oss til denne uka med så mange idretter involvert, sier skipresident Tove Moe Dyrhaug.

For mer informasjon, besøk arrangementenes offisielle nettsteder:

Les hele programmet