Magnus Moan (NTB Scanpix)

Sju utøvere til Lahti

Norges Skiforbund sender syv utøvere til verdenscuprennene i Lahtis til helga. I tillegg får 14 utøvere sjansen i COC-rennene på hjemmebane i Høydalsmo.

Kombinertlandslaget reiser allerede i dag til Finland for å trene i 90-metersbakken med tanke på VM senere i vinter. Norge kan stille med seks plasser i helga renn, men sender syv utøvere. For å matche Jarl Magnus Riiber forsiktig kommer han til å gå lørdagens renn, mens Magnus Krog står går søndagens renn. Mens Krog har vært hanglete i romjula, er Riiber på vei tilbake etter sykdom.

- Dette gir oss en mulighet for at flere utøvere får trent og prøvd seg i VM bakkene. Vi har fått gjort det vi har ønska i romjula, sier landslagssjef Kristian Hammer.

Til helga er det også viktige COC-renn i Høydalsmo hvor de nest beste må vise seg frem for å få sjansen i verdenscupen senere i januar. Kombinertlandslagets Jan Schmid er blant annet på startstreken i Høydalsmo etter at han har startet sesongen middels, men Schmid kan kjempe seg tilbake igjen i verdenscupen med gode renn på hjemmebane og i finske Ruka helga etter.

- Vi ser frem til mange tette oppgjør i Høydalsmo. Vi har flere utøvere som vi tror kan kjempe helt i toppen. Truls Johansen er tilbake i COC etter gode plasseringer i verdenscupen, og vi håper han kan være med å prege konkurransene. Samtidig sender vi mange juniorer som kjemper om plasser på laget til junior-VM. Det blir veldig spennende å se hva de kan få til i Høydalsmo, sier koordinator for COC-laget, Ole Martin Storlien.

Det er individuelt verdenscuprennrenn i Lahtis. Mer på fisski.com

Mer informasjon om COC-rennene i Høydalsmo finner dere på fisski.com
Arrangørenes nettsider i Høydalsmo

Disse stiller for Norge:
Lahtis
Håvard Klemetsen, Kautokeino IL
Magnus Krog, Høydalsmo IL (søndag)
Jørgen Graabak, Byåsen IL
Mikko Kokslien, Søre Ål IL
Jarl Magnus Riiber, IL Heming (lørdag)
Espen Andersen, Lommedalens IL/Kollenhopp
Magnus Moan, Byåsen IL