VM-bronse til Toskedal Larsen

Trygve Toskedal Larsen sikret Norges første medalje i World ParaNordic Skiing Championship under søndagens sprint. De norske jentene gikk til finaler i sine klasser.

- Trygve er i bra slag om dagen og hadde sprinten som en av sine beste medaljesjanser, så det er kjempemoro at han lykkes i dag, sier landslagstrener Lars Berger.
- Ja! Medalje på sprinten har vært årets hovedmålsetting, så uttrolig deilig å lykkes. Det var en krevende og teknisk løype som passet meg bra i tillegg til at jeg gjorde noen gode vurderinger underveis, sier Toskedal Larsen.

Pallen for sittende menn. 1: Maksim Yarovyi, UKR  2. Andrew Soule, USA  3. Trygve Toskedal Larsen, NOR

Første langrennsøvelse under årets VM var sprint friteknikk.
Norge stilte med 5 utøvere på start, 2 i sittende klassene med Birgit Skarstein og Trygve Toskedal Larsen, 2 i stående ved Vilde Nilsen og Håkon Olsrud og Eirik Bye med ledsager Arvid Nelson i klassen for synshemmede.

Samtidige gikk videre til semifinalene, der ble Håkon og Eirik dessverre hektet av i tøffe heat. De tre andre tok seg til finalen.

Vilde Nilsen var kanskje den største overraskelsen for mange, ungjenta fra Tromsø klinket til i sin VM debut, der var all respekt for eldre og mer erfarne konkurrenter ble lagt til side. tredje beste prologtid står respekt av!
Vilde sier om sin dag;
- Dagen i dag har vært super bra! Jeg har vært super spent på denne sprinten lenge! Prologen gikk over all forventning med knall gode tilbakemeldinger og råd. Følte jeg fikk disponert bra i motbakkene og trykke til der jeg skulle trykke til. Semifinalen gikk også kjempe bra der jeg fikk oppfylt målet mitt med å gå gått bra på ski og få en god plassering slik at jeg kom til finalen. I finalen gikk det veldig bra. Fikk et godt utgangspunkt litt ute i løpet, og nok en gang heiet støtteapparatet og andre kjempe masse! Det gir masse motivasjon til å kjempe seg opp bakkene. Ble til slutt en slutt spurt om 4. plassen, men endte på 5. Alt i alt er jeg suuuuper fornøyd og takker alle som har heiet og hjulpet meg i dag. Ikke minst supre ski hadde jeg, sa hun.
Dette er definitivt ei jente som konkurrentene har merket seg! Vi gleder oss til fortsettelsen.

Vår andre finalejente i dag, Birgit oppsummerer sin dag på følgende måte; Dagens løp var solide og jeg kjemper helt i tet med de beste. Andre beste tid i prologen og sterke løp gjennom semi og finale viser at jeg holder godt gjennom dagen.
I finalen var det mye «armer og bein» og vi var en klynge på 5 utøvere som kjempet oppover bakkene. Jeg stanget inn i teten og slet med å komme i en god posisjon. Da den siste utforbakken mot oppløpet kom prøvde jeg meg på en innersving for å passere, men måtte skrense svinge og greidde ikke å komme raskt nok opp i fart til å passere noen på oppløpet. Tøft løp teknisk og taktisk, og jeg tar med meg mye lærdom inn i de neste konkurransene.

Gutta som røyk ut i semifinalene gjorde slett ikke dårlige løp, og Håkon sier som sitt løp; "Det ble 8. plass på meg i dag. Plasseringen er jeg ikke 100% fornøyd med, men avstanden opp til de beste var ikke så stor. Jeg tror det er den beste skøytesprinten jeg har gått noen gang, så når den kommer i VM kan jeg ikke være misfornøyd. Dette er min svakeste distanse, så jeg håper det går bedre plasseringsmessig i dagene som kommer. Kroppen virket ihvertfall veldig bra i dag.

Eirik sammen med ledsager Arvid gikk også bra løp og var naturlig nok skuffet etter at finaleplassen glapp, da er det viktig å se det positive i ting. Eirik om dagen; "Etter å ha vært i finalen i begge sprintene som har vært hittil i år hadde vi store forhåpninger foran dagens sprint. Følelsen etter prologen var sånn passe, følte jeg hadde en litt dårlig start, men en god avslutning i bakkene før mål. Avslutningen viste seg å være bedre enn ventet, og det endte med 4. plass i prologen. I semifinalen ble det litt klabb og babb og vi var dessverre ikke sterke nok til å ta oss til en finale i dag. Etter å ha lagt skuffelsen til side og fått sett på det positive fra dagen ser vi med optimisme mot onsdagens stafett!"

Assistenttrener Kjell Arne Bangen Johnsen oppsummerer dagen:
- Det var knyttet stor spenning til langrennssprinten. En øvelse alle utøvere har prestert godt i gjennom vinteren. Med fantastiske rammer og ski i ypperste klasse, lå alt til rette for medaljekamp. Alle klarte seg videre gjennom prologen, der debutant Vilde Nilsen overrasket alle med tredje beste tid i sin klasse. I finalerundan var det litt stang ut for Håkon Olsrud og Eirik Bye med ledsager Arvid Nelson. Birgit Skarstein ble innblandet i litt trafikk i sin finale, men endte på en sterk femteplass til slutt. Vilde gikk "styggfort" i sin finale og endte også på femteplass. Meget solid av en 16-årig debutant. Trygve Steinar Larsen gjorde dagen komplett. Etter en veldig spennende og tett finale suste veteranen vår inn til bronsemedaljen. En fantastisk spennende sprintkonkurranse med uvanlig mange tette og jevne dueller er over. Vi gliser fra øre til øre.

Komplette resultatlister finner du på skiforbundets hjemmsider

Noen bilder og videosnutter er allerede lagt ut på våre Facebooksider, Skiforbundet FH  og vår instagramkonto skiforbundetfh - mer kommer.

Saken oppdateres etter medaljeseremonien