Alt om Skitinget og fagmøter 2024

Velkommen til Skitinget og fagmøter i Bodø 6-9. juni. Skitinget 2024s nettside oppdateres med program av alle møter, dokumenter og øvrig praktisk info.

Telenorlekene - glede, fellesskap og skigøy!

Geilo IL arrangerte Telenorlekene (alpin landsfinale 13-14 år) 11-14 april. For mange løpere var dette første renn utenfor egen krets. Minner for livet, nye venner, bankett og aktiv rekruttering i særklasse.

Fantastisk helg på Bjorli

Kick The Limits 2024 på Bjorli, med Lesjaskog IL som vertskap, ble en fantastisk helg fylt med , idrettsglede, imponerende prestasjoner og et fantastisk fellesskap.

Samordnet rapportering 2024

Vi har samlet en del nyttig informasjon som kan være til hjelp i arbeidet rundt samordnet rapportering (medlemsregistrering) i KlubbAdmin for våre skiklubber. Fristen for NSFs klubber er 30. april. Det er webinar for alle idrettslag 10. april kl. 20:00 hvor det er en gjennomgang.

SBM Cup sammenlagt - Langrenn

SBM Cupen og rennsesongen 2024 ble avsluttet søndag ved Skaret Skisenter. Stor takk til arrangør Molde og Omegn IF, og stor takk til alle utøvere for en flott skisesong! Ny sammenlagtliste kommer. Endelig liste for SBM sammenlagtcupen og resultater fra Finalen ligger under Skirenn.

Kick the Limits

I helgen arrangeres Kick the Limits - på Bjorli. Det er Lesjaskog IL i samarbeid med M&R skikrets og Skiforbundet som arrangerer alpin - og langrennskonkurranser for utviklingshemmede utøvere fra hele landet lørdag og søndag. Helges renn er siste uttakingsrenn frem mot Special Olympics 2025. Legg turen til Bjorli i helgen og opplev stor skiglede!

Medaljedryss i NM Randonee!

Gratulerer til Trollheimen Fjellsportklubb og Romsdal Randoneeklubb med en rekke Gull - og medaljer under NM Randonee på Lillehammer! Artig å følge Sprinten søndag med Gull og Sølv til Malin Indergård og Ingfrid Klokseth, og Sølv og Bronse til Erik Kårvatn og Aron Rodal Haugen. Gratulerer til alle!

Takk - Ragnhild!

Takk - Ragnhild Mowinckel, for mange store opplevelser og imponerende prestasjoner gjennom en lang alpinkarriere! En imponerende rekke WC-seire og pall-plasseringer, VM-Bronse, OL-sølv, NM Gull mm. Du har vært en flott ambassadør for alpinmiljøet i M&R skikrets - og for Molde Alpin!

SBM Cup Finale - Alpint

Sparebanken Møre Cupen ble avsluttet på Strandafjellet søndag, sammen med Young Attacking Viking-renn for de yngste! Stor takk til Stranda IL og Spjelkavik IL for en flott sesongavslutning! Lørdagen ble det gjennomført en veldig god Super G samling for 20! alpinister - veldig gledelig, dette lover godt for neste sesong!

NC Jr. Finale - Lillehammer

Imponerende sterk sesongavslutning i Lillehammer og på Skeikampen av våre langrennsutøvere! Ny seier til Ingeborg S. Hole (10 km), 4 pl. til Linus Engdahl (Sprint), og topp-plasseringer til Ida B. Orset og Emil A. Røed (12 og 16 pl.) i klassisk-rennet. Og i NM på Lillehammer gikk Iver Hole inn til en sterk "topp 30" plassering! Gratulerer til alle!!

Bronse i VM Jr. Telemark!

Rudi Vold og Sigurd Glimsdal, begge fra Åndalsnes IF, fikk Bronsmedalje i Team Parallell-konkurransen under VM Junior i Frankrike, Gratulerer!

NM Kombinert

Gratulerer til Andreas og Aleksander Skoglund, Molde og Omegn IF, med Sølv og Bronse under NM i Kombinert på Lillehammer!

Spenningsveka

Denne uken arrangeres Spenningskurset på Bjorli. 65 utøvere fra fylket har vist stor skiglede! Uken ble avsluttet torsdag med skirenn i langrenn og alpint, pluss festkveld ved Bjorliheimen Hotell.

Hyllest av Ildsjeler i hopp!

Gratulerer til Odd Bjørn Angvik i Skarbakkene, med utnevnelse som Årets Ildsjel i Hopp i M&R skikrets! Odd Bjørn var i helgen invitert av NSF-Hopp til WC-Skiflyvning i Vikersund.

Gull til Ingeborg S. Hole!

Ingeborg Synstnes Hole, Åndalsnes IF, imponerte stort under Nordisk Juniorlandskamp i Estland i helgen! Gull i 5 km klassisk, Sølv i Sprint, og Bronse i stafetten! Gratulerer til ÅIF og Ingeborg!!

Youth World Cup - Randonee, Molde

Gratulerer til Romsdal Randoneeklubb med et svært vellykket Youth World Cup arrangement! Bare gode tilbakemeldinger fra utøvere og ledere fra alle 17 nasjonene!

SBM Cuprenn - alpint

Lørdag var det Sparebanken Møre Cuprenn i storslalåm ved Arena Overøye med topp forhold i bakken. Stor Takk til arrangøren Stordal IL! Resultater ligger under "Skirenn" på alpinsiden.

Idrettsfest på Lillehammer: NM-veka, Norgesleker og SKI NM

I mars inviterer Norges idrettsforbund, Norges Skiforbund og Olympiaparken til idrettsfest på Lillehammer. Hele tre arrangementer går av stabelen samtidig, og bredden i norsk idrett og idrettsglede for alle skal vises fram gjennom NM-veka, Norgesleker og SKI NM.

Sammenlagtseier i COC Kombinert!

Gratulerer til Aleksander Skoglund, Molde og Omegn IF! Aleksander ble nr. 2 i helgens Continentalcup i Lahti, og sikret dermed sammenlagtseieren i sesongens Continentalcup i Kombinert, Gratulerer!

Gull - i NM Junior/ NC Junior

Gull i NM Junior til Ingeborg Synstnes Hole, Åndalsnes IF, under 5 km klassisk på Nybygda - Gratulerer! Også flere veldig sterke resultater av Ida Brakstad Orset, Emil Aslaksen Røed (begge Molde og Omegn IF), Linus Engdahl, Torvikbukt IL - og våre andre juniorer. Gratulerer til hele troppen!

Silsetrenna

Batnfjord IL arrangerte et kjempefint og artig randonee/ fjellslalåmrenn ved sitt flotte anlegg på Fursetfjellet lørdag. Og med en fin ramme rundt skirennet - med musikk, speaker, kiosk - og publikum som koste seg i solen! :)

Fannefjellsløpet

IL Hjelset Fram arrangerte igjen et vellykket Fannefjellsløp. Denne gang med både start og mål ved Roaldset på Hjelset. Strålende vær og flotte løyper med en fin ramme rundt "skistadion" på Roaldset.

Kong Haralds Ungdomsstafett

Kong Haralds Ungdomsstafett (Kretsstafett) ble arrangert i Holmenkollen i helgen i forbindelse med World Cup rennene. MRSK stilte med to sterke tropper til stafetten. Stafetten er en mix-stafett i fristil for jenter og gutter i 15-16 årsklassene, Våre to lag ble nr. 10 - og 27. Gratulerer med flott innsats!

Skarbakkenrennet og Romsdal Hopphelg

Gledelig stor deltagelse med 20 - unge hoppere under KM og SBM Cuprenn i Skarbakken søndag! Det ble det et svært vellykket skirenn med hele i hopp og kombinert i bakkestørrelsen K3, K7, K12 og K25. På bildet Elida Rødseth Solli fra IL Hjelset-Fram, som ble Kretsmester i J14 år, Gratulerer! Lørdag var det samlingsdag/ aktivitetsdag i Skarbakken med hopp, skileik, grill ++

Lesebrev fra HL Gålå

Hovedlandsrennet på Gålå forrige uke ble en artig og suksessfull uke for utøverne fra skikretsen. Se Lesebrev/ Rapport fra dagene.

Hovedlandsrennet Langrenn

Gratulerer til hele troppen fra M&R skikrets med strålende resultater under Hovedlandsrennet på Gålå! Det var en artig og sosial helg for våre unge langrennsløpere fra skikretsen, og med mange flotte presentasjoner og solid innsats av alle!

Erik Håker Cup - alpint

En aktiv helg på Oppdal for flere av våre unge alpinister. Treningsdag i Super G fredag og både Super G, Storslalåm og Slalåmrenn i helgen. Seire til både Christiane og Andreas Furseth, 2 pl. til Iris Heidarsdottir, 3 pl. til Hans Vekve, og ellers flere sterke plasseringer av våre alpinister, Gratulerer til alle!

Takk Ragnhild!

Ragnhild Mowinckel meldte denne uken at dette blir hennes siste sesong som topp-alpinist! Skikretsen vil gratulere med en fantastisk flott skikarriere, takke for mange fine sesonger her i kretsen på skirenn og samlinger, og for alle de stolte prestasjonene og øyeblikkene du har gitt oss. Vi ønsker deg lykke til under WC-Kvitfjell og WC-Finalen!

Young Attacking Viking

Laurdag arrangerte Stranda IL Alpin og Spjelkavik IL Alpin Young Attacking Vikings (rekrutteringsrenn) og Minialperittet. Meir enn 170 born deltok, og etter renna fekk alle deltakarane premie! Vi observerte stor skiglede for både born og vaksne!

KM/ SBM Cup og Osmarkrunden

Mange deltagere, godt med publikum og god stemning under Osmarka IL sitt KM/ SBM Cuprenn og Osmarkrunden. Med strålende vær og gnistrende føre ble dette en veldig fin dag! Resultater ligger under "Skirenn". Se også mange fine bilder på Osmarka IL sin Facebookside.

SBM Cup/ Bjørnamesterskapet

Strålende sol - og fine forhold under Ørsta Alpin sitt SBM Cup/ Bjørnamesterskap i slalåm ved Ørsta Skisenter Bondalseidet søndag! Resultater ligger under "Skirenn". Se fine bilder fra rennet på Ørsta Alpin sin Facebookside.

Sølv i NM Junior!

Gratulerer til Oddvar Gunnerød, Istad IL og Trøndehopp, men Sølv under NM Junior i Hopp i Holmenkollen i helgen!

NM Junior/ NC Jr. i Granåsen

3 x seire til Ingeborg S. Hole, Åndalsnes IF under NM jr/ NC Jr. i Granåsen! Og søndag ble Ida B. Orset , Molde og Omegn IF, nr, 3. Gratulerer til begge to! ! Gratulerer også til Linus Engdahl, Torvikbukt IL, med 8 pl. i Finalen M 19-20 år, og til Ida B. Orset og Emil A. Røed, begge Molde og Omegn IF, med Semifinaleplass i sine klasser under Sprinten fredag!

WC Telemark på Ål

Denne helgen er det World Cup i Telemark på Ål. Skiforbundet har tatt ut tre utøvere fra MRSK; Sigurd Myhre Glimsdal, Rudi Vold Bruaset og Magnus Vold. Vi ønsker våre utøvere Lykke til!

Barnas Mini-VM på Bondalseidet.

Tirsdag var det Hovdebygda IL som inviterte til Barnas Mini-VM ved Ørsta Skisenter - Bondalseidet. 200-300 barn og mange foreldre møtte opp, og koste seg med stor aktivitet i skileik-løyper og en fin rundløype. Stor Takk til arrangør Hovdebygda IL for en kjempefin kveld!

Barnas Mini-VM i Torvikbukt

Denne uken arrangeres "Barnas Mini-VM" i vår skikrets. Torvikbukt IL arrangerte et kjempefint Mini-VM mandag kveld, med over 70 barn som deltok! Veldig artig å se den store skigleden og innsatsen gjennom hele kvelden. Dette lover godt for skisporten!

YWC Berchtesgaden

En stor norsk tropp er klar for ISMF YWC i vakre Berchtesgaden. Det skal konkurreres i vertikal lørdag 17. februar, og individuell søndag 18. februar.

Midt Norsk Mesterskap

Midt Norsk Mesterskap i langrenn (13-16 år) ble arrangert i Steinkjer i helgen, og våre MRSK-utøvere leverte en hel rekke med topp-plasseringer! Mange "pall-plasseringer" - og andre sterke resultater, Gratulerer til hele troppen! Bilde: Sofie Solli IL Hjelset Fram, med 1 og 3 pl.

Gratulerer Jørgen!

Gratulerer til Jørgen Slettaløkken, Rauma Alpin, med suveren seier i FIS-slalåmrennet i Vassfjellet - Trondheim i helgen!

SBM Cup Hopp og Kombinert

Søndag inviterte Molde og Omegn IF til Sparebanken Møre Cuprenn i Hopp og Kombinert ved Skarbakkene. Det ble hoppet i K3, 7, 12, 25, 35, eller K53, og tilrettelagt for kjempefin Skileik! Det er dette det handler om - Skiglede!

KM og SBM Cup - Tusten.

Tustenrennene (Sparebanken Møre Cup og Kretsmesterskap) ble arrangert i strålende sol lørdag. Og gjennomføring av to renn på lørdag - gjorde det mulig med en Kretssamling på søndag. Artig med besøk av unge alpinister fra bl.a. Oppdal, Surnadal, Geilo og Bærum! Resultater liger under "Skirenn" på alpinsiden.

Utstyrsordningen 2023

NB!! Søknadsfrist 6. mars. Utstyrsordningen er nå åpen for søknader og vi oppfordrer alle som har kjøpt støtteberettiget utstyr i 2023 til å nytte anledningen til å få dekket noe av kostnaden.

WC Kombinert- Seefeld

Aleksander Skoglund, Molde og Omegn IF, avsluttet World Cup Kombinert - Seefeld-trippelen med å bli nr. 16 sammenlagt 👏💪😀 Dette er bestenotering så langt for Aleksander, Gratulerer!

SBM Cup/ Isfjorden Rundt.

Tusen takk for oppmøtet og fantastisk innsats i Isfjorden søndag, alle løpere, støtteapparat og arrangører 🤩 Vi i ÅIF og IIL håper alle koste seg! Resultatene finner dere under "Skirenn".

NM Junior Alpint på Hafjell

Det ble flere sterke prestasjoner av våre unge alpinister under NM Junior i alpint på Hafjell. Aller best var ex. Stranda IL utøver Sienna G. Bruseth, med 2 x Gull og 2 x Sølv, Gratulerer! Også sterke resultater av Frida Kaldhussæter, Stranda IL (4 pl. SL og 5 pl. GS), Nora Jendem, Sp.kl. Rival (3-dje beste 07-årgang i GS) og Jonas Hole Hagen, Stranda IL (Nr. 9 i SL) .

Ny 4 pl. i WC til Ragnhild!

Det ble en ny sterk plassering i World Cup for Ragnhild Mowinckel, Sp.kl. Rival. I tirsdagens storslalåmrenn i Kronplatz ble hun nr. 4, Gratulerer igjen!

KM og SBM Cup i Vistdal.

Det var et artig og actionfylt KM/SBM Sprintrenn i i fine løyper i Vistdal søndag, med en flott ramme rundt skirennet. Takk til arrangørklubbene! Vår modell for gjennomføring av sprintrenn i skikretsen er veldig positiv og vellykket, og gir stor aktivitet og motivasjon! Resultater - se "Skirenn".

KM og SBM Cup Langrenn

Det ble et fint Kretsmesterskap/ SBM Cuprenn på Osmarka lørdag, med 75 deltagere. Stor takk til arrangørklubbene Osmarka IL og Torvikbukt IL! Resultarer ligger under "Skirenn". Søndag er det nytt KM/ SBM Cuprenn ved Vistdal og Eresfjord skisenter.

Seier i WC-utfor!

Endelig kom seieren i utfor for Ragnhild Mowinckel, Sp.kl. Rival! Ragnhild vant lørdagens World Cup renn i Utfor i Cortina - Italia, Gratulerer! Også gratulerer til Thomas Kanestrøm Rødseth, Molde og Omegn IF, i det norske trenerteamet!

KM og SBM Cup - Alpint

Stranda Alpin og Spjelkavik Alpin arrangerte i helgen 2 x slalåmrenn. (KM og SBM Cup) Søndagens storslalåmrenn ble endret til slalåm pga været søndag. Resultater ligger under "Skirenn".

Sølv i Ungdoms-OL!

Gratulerer til Oddvar Gunnerød, Istad IL, Mats Strandbråten, Kjersti Græsli og Ingvild Midtskogen på det norske laget, med Sølv i Mix-Laghopp under Ungdoms-OL i Gangwon, Sør-Korea!

Rå-sterke resultater på Lygna!

Våre Langrenns-juniorer leverte mange sterke prestasjoner under NC jr. på Lygna i helgen! 2 x seire til Ingeborg Synstnes Hole, Åndalsnes IF, 3.pl. til Linus Engdahl, Torvikbukt IL, i tillegg til en rekke andre sterke resultater, Gratulerer til hele MRSK-troppen - inkl. et sterkt støtteapparat!

Skisprell!

Mye artig med Skisprell i kretsen! Torsdag kveld var over 60 ivrige skiutøvere med på Eidsdal IL sin "Skisprell-kveld". Lørdag arrangerte MOI Hopp og Kombinert "Skisprell" i sitt flotte anlegg i Skarbakken. Også Sunnylven IL, Valldal IL m.fl. arrangerer Skisprell. Ta kontakt om dere ønsker besøk av kretsens Skiklubbutvikler!

SBM Cup i Valldal

Det ble et fartsfylt og artig SBM Cuprenn i Valldal lørdag! Downhill langrennscross kan forhåpentligvis arrangeres flere steder i kretsen også som klubb og sonerenn? Stor Takk til Valldal for gode løyper og et godt gjennomført skirenn! Resultater ligger under "Skirenn".

Ny seier til Aleksander!

Aleksander Skoglund, Molde og Omegn IF, fortsetter sin seiersrekke! I helgen ble det 1 - og 2 pl. under Continentalcuprennene i Granåsen. Aleksander leder nå COC sammenlagt, Gratulerer!

Endring i alpin-terminlisten

Fartstreningen og 2 x Super G renn (KM og SBM Cup) som var satt opp på Bjorli 19-21 januar, flyttes til Strandafjellet og arrangeres 22 og 23 mars. (Treningsdag på fredagen) Parallell-slalåmrennet 22.03. flyttes da til 23.03.Dette blir en innholdsrik og artig helg på Strandafjellet!

Skisprell i Skarbakken!

Onsdag kveld inviterte Molde og Omegn IF Hopp og Kombinert til Skisprell i Skarbakkene. Det var et yrende liv med mange barn og voksne som deltok! Orgeltramp, buer, svinger ++ , og Skarbakkene har et fantastisk fint anlegg for skileik - med hoppbakker i alle størrelser.

Fluor-testing av alpinski

Alpinkomiteen i skiforbundet informerer om at det vil bli gjennomført fluor-testing av ski i forbindelse med ECO-renn, Telenorlekene og HL. Under ECO-kvalikrennet blir det testing etter målgang. Under TL/ HL-landsfinalene blir det også mulighet for å teste ski før renn. Klikk for informasjon om fluor-rensing.

Skisprell i Skodje IL!

Mandag kveld besøkte vår Skiklubbutvikler Jan Ole - Skodje IL, og hjalp til med å lage "Skisprell-aktivitet" med hopp, orgeltramp, svinger ++. Veldig artig å se den store og gode aktiviteten som Skodje IL har! Slike glad-nyheter fra alle klubbene våre tar vi gjerne imot!

EM - Randonee "i gang"!

EM I Randonee i Flaine & Chamonix starter mandag 08.01. MRSK har med 6 utøvere + trener Ola Hovdenakk i den norske troppen. Vi ønsker alle Lykke til!

SBM Cup Alpint på Bjorli

Rauma Alpin arrangerte to veldig gode Sparebanken Møre Cuprenn på Bjorli i helgen! Topp arrangert under topp forhold - og vær (litt kaldt 🥶). Veldig motiverende med hele 95 unge alpinister, og svært god deltagelse fra Trøndelag (Freidig, Oppdal, Surnadal) og fra Oslo (Heming, Ljan, Stabæk). Resultater ligger under "Skirenn" på alpinsiden.

SBM Cup langrenn

Rennsesongen i skikretsen ble åpnet søndag ved Skaret Skisenter. Molde og Omegn IF arrangerte som alltid et flott skirenn! Gledelig med nærmere 75 utøvere til start! Resultater finner dere under "Skirenn" på Langrennsiden. Neste skirenn er lørdag 13.01. - i Valldal. Her er det Fristil og "Downhill langrennscross" på programmet! :) Foto: Veldig gledelig at Innfjorden IL er med på kretsrenn!

Oddvar Gunnnerød til Ungdoms-OL!

Istad IL-hopper Oddvar Gunnerød er tatt ut som en av fire hoppere fra Norge som skal delta under Ungdoms-OL i Sør-Korea senere i januar. Skikretsen gratulerer med uttaket, og ønsker Lykke til! Foto: Hugo Tingvoll

Skileik - Karusellrenn - Skisprell

Det er gledelig stor aktivitet i klubbene våre! Nå annonserer mange klubber om Karusellrenn, Skileik, Skisprell, Kvikklunch-karusell, fine oppkjørte skiløyper mm. Innfjorden IL, Åndalsnes IF/ Isfjorden IL, Hovdebygda IL, Molde og Omegn IF (både langrenn - og hopp/ kombinert), Volda T og IL, Valldal IL, Tomrefjord IL/ Vågstranda IL/ Tresfjord IL, ..Meld gjerne inn om det er flere!

Rekruttering i klubb

Flere var med på webinaret om rekruttering i desember. Om dere deltok eller ikke; Vedlagt her finner dere KLUBBGUIDEN - som en god hjelp til skiklubber i rekrutteringsarbeidet. Her er det mange gode og nyttige tips!

Stikk Ut Ski

Stikk Ut Ski - tilbudet videreføres også denne vinteren. Enda flere flotte skiturmål rundt om i hele fylket er med denne vinteren, så det er bare å glede seg! Det er både turer i oppkjørte spor, og noen turer utenfor skiløyper som egner seg for Fjellski og Randonee. "Stikk Ut Ski" tilrettelegger skikretsen sammen med Friluftsrådene i M&R, nærmere 50 av skiklubbene våre, kommuner, skisentre, løypelag mm. Vi retter en STOR TAKK til alle som bidrar!

Inspirasjonskveld for trenere i barneidretten

I forbindelse med Idrettsgallaen i Trondheim ønsker Norsk Tipping og særforbund å hedre deg som trener i barneidretten ved å invitere til inspirasjonskveld fredag 5. januar på Scandic Lerkendal.

Vis alle nyheter
nif-epi04, 04