Offpiste Altay

Norske telemarkkjørere invitert til Kina

I en uke har 15 norske telemarkkjørere fått sjansen til å kjøre på ski i den nordvestlige delen av Kina, kalla Altai-regionen.

Hos lokal skimaker i Altay

De ble invitert av tidligere generalsekretær i landets skiforening, Shan Zhaojian, og den lokale administrasjonen i Altay City.

Som arrangør av vinter-OL 2022 har kineserene identifisert Norge og telemarksporten som den viktigeste relasjonen til deres egen rike skihistorie. Kunnskap om telemarksporten vil for dem være en viktig brikke, når de inn mot OL i Beijing, ønsker å fremme sin egen skihistorie.

Forskere har lokalisert skienes første spor til Altai-fjella. Her møtes fire land: Kina, Mongolia, Russland og Kasakhstan.

Under oppholdet fikk telemark-teamet besøke den lokale skimakeren, Slambek. Han bor sammen med familien i en liten landsby utenfor Altay City. Her fekk nordmennene observere hvordan Altai-skiene lages på tradisjonelt vis. Skilagingen kan sammenlignes med hvordan Sondre Nordheim konstruerte de første telemark-skia på slutten av 1800-tallet. Tidsspennet mellom produksjonen av ski fra Morgedal og Altai ligger derimot på mer enn 12 000 år.

For å ta vare på tanken om den første tradisjonelle skigangen, og for å promotere Altai som skidestinasjon, har den administrasjonen i Altay City organisert en skikonkurranse til ære for fødselen av skikjøring og Altai-ski. De norske skikjørerne fikk mulighet til å ta del i denne konkurransen.

Telemark-teamet fikk også være med åpning av Wild Snow Park: en isideliggende skitrasé en god time utenfor Altay City. Som framkomstmiddel er stolheiser og t-kroker byttet ut med snøscooter og helikopter. Kineserne kaller det for et naturlig skianlegg, og håper det vekker interesse hos vestlige turister.

Eirik Rykhus

Lars Ove Berge lærer Shan Zhaojian (skihistoriker og tidligere generalsekretær i det Kinesiske Skiforbundet) telemark.

NSF