Ola Evjen (t.v.) og Claus Johan Ryste

Ryste fortsetter som sportssjef til 2030

Sportssjef for alpint i Norges Skiforbund, Claus Johan Ryste, fortsetter ut 2029-2030-sesongen.

– Etter at vi fikk tildelt VM i Narvik 2029, historiens første alpin VM i Norge, er vi veldig fornøyd med at Claus er motivert til å fortsette som sportssjef i alpint for Norges Skiforbund. For våre samarbeidspartnere og alpinmiljøet er kontinuitet viktig for å ta alpin-arven i Norge videre. Vi skal nå endelig arrangere VM i alpint på hjemmebane i fantastiske omgivelser i Narvik. Dette blir det desidert største idrettsarrangementet i Norge etter OL på Lillehammer, sier leder for alpinkomiteen i Norges Skiforbund, Ola Evjen.

Lederen for alpinkomiteen mener Ryste har løftet alpint i Norge til en alpin nasjon i øverste divisjon, med bredde i verdenstoppen for para, kvinner og menn.
–Alpin-Norge med klubber, krets og skigymnas har over lang tid gjort en fantastisk jobb, og det kommer stadig opp nye talenter i ung alder. Alpin-Norge står nå mer samlet enn noensinne, vi drar i samme retning, og mye av dette er Claus sin fortjeneste, sier Evjen.

Claus Johan Ryste har vært sportssjef siden 2010.
– Jeg er motivert til å fortsette mot et naturlig høydepunkt i Norge i Narvik. Her skal vi være med å kjempe om mange medaljer. Vi skal fortsette å jobbe hardt for å prestere nå, og legge til rette for nye utøvere frem mot VM på hjemmebane i 2029, sier Ryste.

I helga var tillitsvalgte og ansatte i alpint i Norges Skiforbund samlet i Narvik for strategisamling.
– Vi skal hamre ut våre tanker, planer og tiltak for norsk alpin fremover, med inspirasjon fra VM arenaen 2029. Allerede til vinteren har vi tre helger med World Cup-renn i Norge. I Hafjell og Kvitfjell skal både kvinner og menn i uke åtte, ni, og 10 i action. Snart får vi en VM-arena i vakre Ofoten, som også kan bli tidenes reklame for Norge og Nord-Norge. Vi gleder oss, og ønsker alle frivillige som ønsker å bidra, velkommen til Narvik 2029, sier Evjen.