Kajsa Vickhoff Lie i Kvitfjell i vinter. (NTB)

Stolt over hva Norge får til

– Vi blir nå lagt merke til ekstra internasjonalt, og det er klart for en svært spennende sesong, forteller sportssjef for alpint i Norges Skiforbund, Claus Johan Ryste.

Den norske sportssjefen er også medlem av alpinkomiteen i FIS.

Ikke bare har Norges alpinlandslag levert bra sportslige resultater siste årene. Kommende sesong er Norge blitt tidenes World Cup-kalender på norsk jord med tre rennhelger i Gudbrandsdalen, og Norge fikk nylig tildelt VM til Narvik. I tillegg skal Norge ta på seg å arrangere flere renn i europacupen. Gudbrandsdalen har allerede startet med billettsalget til vinterens høydepunkter i februar og mars.
– Det er enormt hva vi har fått til. Til vinteren er det minst sju World Cup-renn, sannsynligvis åtte i og med at vi offisielt skal overta eventuelle avlyste renn i fart. Det kommer til å bli tre uker med fantastiske prestasjoner og helt unike side arrangement, og vi har allerede solgt mange billetter. Interessen er stor for hva vi skal arrangere, og vi kan love tre uker med folkefest. Arrangørselskapet har fått en unik posisjon internasjonalt, og ingen andre har flere renn enn oss kommende sesong, forteller daglig leder for Hafjell–Kvitfjell Alpin AS, Ole Kristian Kirkerud.

Klarsignal for Hirscher
Under dagens FIS-møte i Zürich ble den nederlandske skiforbundets søknad om et «jokerkort» for Marcel Hirscher akseptert. Det betyr at Hirscher er kvalifisert til å delta i sesongens første konkurranse, i Sölden.
– Vi er opptatt av å forberede oss best mulig til sesongen, men det blir spennende med både Marcel og Lucas Braathen tilbake i sirkuset i de tekniske disiplinene, sier Ryste.

Les også: Les mer om sesongen som kommer, viktige punkter fra FIS-møtet.

Les også mer på skiforbundet.no