Maria Tviberg (NTB)

Tviberg legger opp

Maria Tviberg (30) fra Geilo IL legger opp som aktiv utøver i alpint.

– Jeg er takknemlig for alt jeg har opplevd som utøver, og at jeg klarte å oppnå det jeg gjorde. Selvfølgelig kommer jeg til å savne jentene og teamet rundt alpinlandslaget, og det å prestere hver helg hele vinteren. I dag er jeg stolt over å ha tatt dette valget - det å gi meg, og er også stolt  over at jeg ikke ga meg før, jeg har fått opplevd så mye, spesielt de siste årene av karrieren min. Nå er det tid for en ny etappe i livet, og jeg gruer og gleder meg. Jeg må bare takke familien, skiforbundet, Olympiatoppen, sponsorer og ikke minst helseteamet for å ha tatt vare på kroppen min etter alle skadene jeg har pådratt meg, sier Tviberg.

Den skadeforfulgte 30-åringen fra Bergen ble verdensmester i parallellstorslalåm i 2023, og var også med på sølvlaget i teamparallell i samme mesterskap i Meribel Frankrike. Tviberg var også på bronselaget i OL i 2018 i  Beijing i samme øvelse, og hun har en femteplass som karrierebeste i World Cup fra storslalåmrennet i Sölden i 2021. Maria Tviberg har kjempet om verdenscuppoeng de siste 10 årene i alle disipliner, og de siste fem årene har hun flere topp 10-plasseringer i de tekniske disiplinene.

– Maria har prestert på det øverste nivået i alle disipliner gjennom en periode på rundt 10 år. Karrieren til Maria har vært preget av mange alvorlige skader, men måten hun har taklet dem på, og kommet tilbake er imponerende. Vi kommer til å savne Maria sin energi og stå på vilje, og ønsker henne lykke til videre, sier sportssjef for alpint i Norges Skiforbund, Claus Johan Ryste.

nif-epi04, 04