Sikkerhet/sikring
I utfor kan farten komme opp i 150 km/t med snittfart 100-115 km/t og da sier det seg selv at enhver kollisjonsfare med objekter må elimineres. Hastigheten som oppnås i utfor tilsier at faren for å skli ut av løypa ved fall øker betydelig sammenlignet med tekniske øvelser. Såkalte atypiske farer i nærheten av nedfarten skjermes bak en eller flere rader med nett og/eller polstres. Farten tilsier også at man ved fall kan sprette opp i været og evt. treffe B-nett. Dermed kan det være aktuelt å sikre enkelte steder med 1-3 rader med B-nett som vil virke som fangnett og ta opp kreftene.
Mange anlegg har en mal for sikring ved fartsøvelser. Dette er en praksis som overføres fra arrangør til arrangør, men man vil råde det enkelte anlegg/arrangør å lage en detaljert og godkjent sikkerhetsplan som er nedfelt og som kan være en del av anleggets/arrangørens rennplan. For bakker hvor det arrangeres WCup-renn eller andre store internasjonale renn foreligger det en egen sikringsplan som er utarbeidet av FIS.
A-nett brukes hvor det i) ikke er plass til flere rader med b-nett og ii) hvor en løper kan sprette opp i været og iii) hvor sikringen er en mer permanent installasjon. A-nett monteres helst med skliduk slik at ikke ski og staver henges fast. På WCup-nivå har man ved særdeles utsatte steder dobbelt A-nett og noen ganger også med B-nett foran. Der fall-linja er rett mot skliduk på A-nett bør det være b-nett foran som kan dempe farten på løperen. Går sporet i spiss vinkel mot skliduken anbefales derimot ikke denne løsningen, da man bør unngå å treffe nettet på skrått. Skliduk anbefales derfor foran b-nett dersom den treffes på skrå.
Montering av A-nett på master må foregå i henhold til manual fra den enkelte leverandør. Demontering og vedlikehold av nett må også være i henhold til forskrifter fra leverandør. Generelt er det viktig at nettene settes med riktig stolpeavstand. B-nett bør tas ned så snart trening/konkurranse er over slik at de ikke slites unødig i vind og vær. For å bevare levetiden må nettene skjermes for sollys om sommeren.
Ved nedfarter der hvor det arrangeres renn på WCup-nivå eller tilsvarende er det krav fra FIS (Det Internasjonale Skiforbund) om rehomologisering hvert 5. år
Spesielle hensyn
Når det gjelder spesifikke sikringstiltak for den enkelte nedfart som er godkjent av FIS, henvises det til homologiseringsrapport for den gjeldende nedfart.