Oppbygging og asfaltering
DIMENSJONERING
Fundamentet dimensjoneres for:
- drift og vedlikeholdstrafikk i sommerhalvåret
- anleggstrafikk, utlegging av asfaltdekke
Erfaring viser at god kvalitet minimerer senere vedlikehold. Krav til underbygging og telesikring er som for gang- og sykkelstier. Som asfaltdekke bruken en vanligvis AG 11. Fiberduk og eonett er produkter som er med og skikrer bæreevnen ved lite tykkelse på løypefundamentet. Komprimering og asfaltering må gjøres i juli/august for at all is skal være tint.
BREDDE PÅ TRASE
Minimumsbredde på traseen er 3 meter, i tillegg må en vurdere å legge til rette for bredere trase i stigningene. Stigningene bør ha en bredde på 6 meter for å sikre passering av flere løpere. En kan også vurdere å utvide bredden i deler av traseen slik at utøvere kan gå i begge retninger.
MOTBAKKE
Generelt skal en ikke legge til rette for motbakker ed stigningsgrad over 20%, men en bør ha element i treseen med motbakker opp mot 20% stigningsgrad (korte deler). Stigningene bør være varierte med innslag av småkupert terreng, og etter toppen av stigningene bør det utbedres et flatt parti. Bruk terrenget til å skape variasjon, og utnytt alle terrengdetaljer.
NEDKJØRING/KURVATUR I SVING
Svingene i nedkjøringene skal ha kurvatur (dosering). Nedkjøringene bør planleggest slik at de er alpin teknisk utfordrende, samtidig som sikkerheten ivaretas.
I rulleskiløypene ved Sjusjøen skisenter/Natrudstilen er det flere alpinteknisk utfordrende nedkjøringer. Nedenfor følger noen eksempler på helningsgrader inn i sving, lengde- og gjennomsnittlig helningsgrad på fall inn i sving, samt gradient på kurvatur/dosering i sving:
Eksempel 1
Eksemplet er hentet fra nedkjøring på Sjusjøen skisenter/Natrudstilen.
Gjennomsnittlig helningsgrad inn i kurve er 10,34% med en total lengde på 147 meter fall.
Kurvaturen i tabellen ovenfor er sammen med svingen sin radius/diameter eksemplifisert i skissen under:
Eksempel 2
Eksemplet er hentet fra nedkjøring på Sjusjøen skisenter, Natrudstilen.
Gjennomsnittlig helningsgrad inn i svingen er 12,5% med en total lengde på 56 meter fall.
Kurvaturen i tabellen ovenfor er sammen med svingen sin radius/diameter eksemplifisert i skissen under: