Snøkanonmaskiner
Driftsinstruks for snøkanonmaskiner.
- Alle som skal kjøre en maskin skal sørge for at de har fått tilstrekkelig opplæring både på det tekniske og på selve kjøringen.
- Kontroller olje og drivstoff (egen bok), generell kontroll på belter og hjul.
- Kjør alltid sakte.
- Sett alltid på fjernlys og gul varsellampe på taket når motoren er i gang (dette fordi motoren ikke høres pga. kanonene).
- Kjør ikke der hvor du er usikker på underlag eller bakkeprofil.
- Se nøye etter at kabler eller slanger ikke blir overkjørt eller ligger og “gnager” mot belter/skjær.
- Kjør ikke i trase som er åpen for publikum. Må dette gjøres skal fjernlys og gult varsellys være tent og det skal være med minimum 1 stk. ski vakt til å holde publikum unna. Lydsignal skal brukes av føreren etter en nærmere konkret vurdering.
Slik kjøring må skje ekstra varsomt og klareres med ansvarshavende.
Dersom maskinen må kjøres i heisens åpningstid, skal det kjøres med minimal fart i den mest oversiktlige del av bakken. Det skal ikke kjøres i slikt terreng at skiløperen ikke har mulighet til å observere maskinen på så lang avstand at han kan få stanset når maskinen observeres. Ved eventuell rygging skal også hjelpemann være til stede.
- Ved parkering i eller umiddelbart i nærheten av åpen trase skal maskinen sikres tilstrekkelig med nett.
- Kjør alltid motoren i noen minutter (avhengig av temperaturen) før maskinen flyttes. La aldri motorene gå lenge på tomgang.
- Ved kaldt vær (kaldere enn -50C) bør alle maskinen startes minimum en gang pr. skift og gå i 5-10 minutter, oftere ved kaldere vær. Se at kontakt for motorvarmer står i.