Fin inspirasjonskveld langrenn på Konnerud

Buskerud Skikrets hentet inn topptrenere og inviterte til inspirasjonskveld for trenere, samt juniorløpere i langrenn på Konnerud 28. august. Det ble en vellykket kveld med godt oppmøte.

Skiklubbutvikler i Buskerud Skikrets, Einar Aabrekk, er også Trenerutvikler. Det har vært krevende å få nye trenere på kurs, så han måtte ta noen grep;

Vi er så heldige i mine skikretser Buskerud og Vestfold/Telemark, at vi har veldig dyktige trenere med rik erfaring. Denne gangen ble det Tinus Dahl (Rekruttlandslaget) og Lage Sofienlund (Konnerud) som ble sparringspartnere.

Vi inviterte bredt til alle trenere i Buskerud samt juniorer. En time med bare trenerne der vi var innom Trenerrollen og presenterte hva som er nytt i den nye utviklingstrappa. Vi presenterte en liten oppskrift for hvordan en trening kunne være slik at alle ble sett og fikk utfordringer for å oppleve mestring. Det er viktig å ha det gøy på trening for å øke motivasjonen. For de små er da ofte løsningen lek. Men vi ønsker at leken skal styrke egenskaper de trenger som skiløpere. Balanse, styrke, utholdenhet og koordinasjon. Men vi kan ha både knallharde og lange treninger med de eldre som er gøy.  Da juniorene kom, gikk vi mer inn Utviklingshjulet. Hvordan alle ting påvirker dine prestasjoner. Samtidig som vi prøvde å få frem at din «verdi» ligger ikke i prestasjonene. Vennene dine/foreldrene dine er glade i DEG. Ikke prestasjonene dine. Men de vil gjerne hjelpe deg til å prestere. Vi var også innom mentale forberedelser. Er du riktig aktivert før trening eller renn. Aktiveringsnivået er forskjellig for en sprintøkt og en rolig teknisk langtur. Tinus og Lage kom hele tiden med gode innspill om hvordan de tenker og gjennomfører sine økter. Tinus presiserte veldig at i «voksen» alder er det viktig å individualisere, ikke kopiere. Og at alle utøverne han fikk opp på høyt nivå, hadde stor grad av eierskap til egen satsing.

Det er mye vi kunne og burde gjort annerledes på denne samlingskvelden. Vi skal evaluere sammen med deltakerne. Men vi håper at dette kan være starten på flere Trenersamlinger. De neste ser vi for oss blir mer spisset slik at barnetrenere/ungdomstrenere og junior/senior blir hver for seg. Og at samlingene da blir mer praktisk rettet. Men jeg håper allikevel at dette møtepunktet med mye prat i pausene, har skapt kontakt mellom trenerne og gitt motivasjon til å utvikle seg.

Jeg håper også at enkeltklubber vil ta kontakt med meg for å holde interne kurs for å inspirere foreldre/eldre utøvere til å bidra som trenere.

Skihilsen fra

Einar Aabrekk, Skiklubbutvikler Buskerud Skikrets og Vestfold/Telemark Skikrets