Tora Vilje Dragland Gunnarshaug, Marit Gjerland, Synnøve Opgård Andersen og Atle Skårdal fikk en rundtur i anlegget til SarvesAlta, og ble mektig imponert over den mangfoldige bakken.

Skårdal på anleggsbefaring i Finnmark

Atle Skårdal lot seg imponere over den positive utviklingen for alpint i Finnmark de siste årene, da han og anleggsrådgiver Marit Gjerland besøkte anleggene til skikretsens tre aktive klubber i Alta, Hammerfest og Kirkenes.

Atle og Marit sammen med Hammerfest Alpinklubb. Skiforbundets anleggsrådgivere Marit Gjerland og Atle Skårdal var i Finnmark i begynnelsen av mai, for å etablere en god dialog med alpinanleggene i skikretsen og bli bedre kjent med status for anleggene. Reiseleder for befaringen var administrasjonssjef i Finnmark skikrets Jonas Karlsbakk.

Norge rundt turné

Reisen er initiert som del av anleggsavdelingen i skiforbundet sin ambisjon om å fullføre en Norge-rundt turnè, med en blanding av befaringer, fysiske møter og teams-møter.

- I Finnmark ønsket vi å få oversikt på hvordan vi best mulig kan bistå det ferske og gryende alpinmiljøet i kretsen gjennom anleggsstøtte, sier Marit Gjerland som er skiforbundets anleggsrådgiver.

Med seg på turneen har hun landslagstrener og tidligere verdensmester i alpint, Atle Skårdal.

- Det gledelig å se en positiv alpinutvikling i landsdelen og et VM ville jo være en utrolig boost på det vi ser konturene av, sier Skårdal.

De tre anleggene i Finnmark er ganske like, men samtidig veldig ulike. Det største anlegget er SarvesAlta sin alpinbakke i Rafsbotn nord for Alta. Anlegget driftes av et kommersielt drevet selskap under ledelse av Synnøve Opgård Andersen. T-krokheisen i Rafsbotn har lang driftstid, men er godt vedlikehold og fungerer bra.

God sesong

Synnøve har jobbet beinhardt i en årrekke med å bygge opp et fantastisk anlegg for turisme, med hotell og aktivitetstilbud. Det har ikke vært bare enkelt, siden befolkningsgrunnlaget ikke er som for større anlegg lenger sør i landet. Denne sesongen har imidlertid vært meget positiv både for alpinsenteret og for tilbudet de har til turister. Det satses nå intensivt på turisme i Altaregionen med flere direkteruter fra Europa, noe som forhåpentligvis vil skape mer aktivitet for SarvesAlta også.

Et bra samarbeid mellom den lokale alpinklubben Alta Alpin og Snowboarklubb og SarvesAlta var Alta Alpinfestival i april. Da fylte den lokale klubben sammen med de to andre alpinklubbene i Finnmark hele anlegget med aktivitet over to dager. En stor alpinfest bygd opp etter modell fra Bama Alpinfestival på Ål.

- Dette er en rekrutteringsfestival som vi ønsker å bygge videre på de kommende årene, sier Jeanette Emdal som var rennleder for festivalen og er AK-leder i Finnmark.

Marit og Atle sammen med Edvard Rognlid i Hammerfest Alpinklubb. I Hammerfest er det Hammerfest Alpinklubb som drifter heisen og alpinsporten som et nærmlijøanlegg. Med den 6 år gamle heisen, fremstår anlegget i Reindalen som et mønsterbruk i Finnmark. En god driftsorganisasjon for heisen og en stor og aktiv alpingruppe imponerte både Skårdal og Gjerland.

Suksess med vindfangere

Utfordringen for Hammerfest Alpinklubb er snø, siden de ikke ser det som aktuelt å etablere et snøproduksjonanlegg. Det er dårlig tilgang på vann ved anlegget, og klimaet på Finnmarkskysten, med få dager der temperaturen synker under -10 grader, gjør sitt til at de ikke ser det som en prioritet.

De har istedenfor startet et prosjekt med å få opp flere snøfangere, som har vært meget suksessrikt. Det er få plasser i Finnmark det blåser mer enn ute på kysten i Hammerfest. Ved å fange opp den snøen som fyker forbi, kan de fort samle vel så mye snø på et døgn som en snøkanon ville produsert.

Det siste anlegget som Skårdal og Gjerland besøkte var Sandnes Alpinsenter utenfor Kirkenes. Norges østligste alpinheis og Øst-Finnmarks eneste har hatt stor vekst i aktiviteten de siste årene. I 2020 stod idrettslagets nye idrettshus ferdig, noe som ga alpinbakken en nytt stort kafé og driftsbygg . Samtidig har klubben utvidet hele bakken med en ny trasé, og samarbeidet med de andre klubbene i Finnmark har gitt grobunn for en alpingruppe med ukentlige treninger.

Jonas Karlsbakk, er adm. sjef i Finnmark skikrets og leder av Sandnes Alpinsenter. Utfordringen for Sandnes Idrettslag, som eier og drifter heisen, er at heisen har bikket 20 år og har kritisk behov for rehabilitering. Dette vil bli kostbart for idrettslaget. Fremover skal idrettslaget ha en tett dialog med anleggsrådgiver Marit Gjerland rundt hvilke grep som bør tas og hvordan idrettslaget kan få finansiert opp dette viktige arbeidet.

Trenger kritisk vedlikehold

Det er mange anlegg rundt om i Norge som er i samme situasjon som Sandnes Idrettslag, der de har hatt 15-20 år med grei drift, men uten at de nødvendigvis har klart å legge opp midler til rehabilitering.

- Når kravene kommer om kritisk vedlikehold, har ikke de små idrettslagene ressurser og midler til å finansiere dette arbeidet. Da går lufta ut av den lokale alpingruppa og viktige nærmiljøanlegg stenges for godt. Denne utviklingen er noe vi må ta tak i og hjelpe disse anleggene, sier Marit Gjerland.

Et siste besøk Gjerland og Skårdal besøkte i Finnmark var Skaidi Alpin sitt anlegg 6 mil øst for Hammerfest. Dette har vært et privat anlegg som har vært kommersielt drevet i 15 år, men måtte stenge foran sesongen 2022/23 på grunn av kritisk vedlikehold. Driftsselskapet ser per i dag ikke hvordan de skal klare å finansiere rehabiliteringen og ser mørkt på videre drift av alpinbakken.

- Denne historien er dessverre ikke unik og vi må se på hvilke løsninger vi kan finne for at flere av disse anleggene overlever, avslutter Gjerland.

Reiseleder og adm.sjef i Finnmark, Jonas Karlsbakk, sammen med Marit Gjerland og Atle Skårdal.