Utsetter uttaket til 15. juli

På grunn av utfordrende økonomiske rammebetingelser for sesongen 2024/25, har styringsgruppen for Team eLON Nord-Norge og ledelsen i de tre skikretsene dessverre sett seg nødt til å utsette det endelige uttaket av løpere kommende sesong til 15. juli.

Last ned pressemelding i pdF-format (4. juni 2024)

Orientering om utsettelse av uttak til Team eLON Nord-Norge sesongen 2024/25

Team eLON Nord-Norge er ett av fem regionlag under Norges Skiforbund Langrenn. Teamets visjon er «Sammen mot toppen!» Ved siden av elektronikkjeden eLON er Samfunnsløftet Sparebank 1 Nord-Norge lagets viktigste samarbeidspartner. Teamet eies av Nordland, Troms og Finnmark Skikrets og styres av en styringsgruppe bestående av representanter fra de tre skikretsene og skiforbundet.

Vanligvis skjer uttak til Team eLON Nord-Norge i første halvdel av mai, når ny sesong starter. På grunn av utfordrende økonomiske rammebetingelser for sesongen 2024/25, har styringsgruppen for Team eLON Nord-Norge og ledelsen i de tre skikretsene dessverre sett seg nødt til å utsette det endelige uttaket til 15. juli. Løpere som er aktuelle for uttak til Team eLON Nord-Norge blir orientert direkte av styringsgruppa om utsettelsen.

-Vi er optimistiske med hensyn til at vi skal få på plass de viktige økonomiske forutsetningene som skal til for å kunne tilby våre beste langrennsløpere her i nord et kvalitetsmessig godt tilbud, tilpasset at de skal kunne drive eliteidrett på seniornivå i og fra landsdelen. I og med at vår visjon er at vi skal gå sammen mot toppen, er det viktig for oss å legge forholdene best mulig til rette for utøverne også økonomisk. I likhet med samfunnet for øvrig, har det også blitt mer kostbart å drive toppidrett. I tillegg har vi lagt bak oss to utfordrende sesonger rent markedsmessig, og det må vi ta hensyn til når vi planlegger for ny sesong, sier styringsgruppeleder Per Oskar Andersen.

Tidligere landslagsløper Finn Hågen Krogh fra Tverrelvdalen er teamets mest meritterte og rutinerte herreløper, og har vært med på Team eELON Nord-Norge de siste to sesongene. Han sier at han har forståelse for forsinkelsen som nå har kommet rundt uttaket. -Vi utøvere vet at det jobbes hardt med å sikre økonomien for driften av teamet. Vi er privilegert og takknemlig for at vi som idrettsutøvere har dette tilbudet i nord. Men for at dette skal forbli en realitet også i fortsettelsen, er vi helt avhengig av at også næringslivet ellers støtter opp om et nordnorsk elitelag i langrenn. Vi håper derfor at de som jobber med dette blir positivt mottatt når bedriftene blir kontaktet med spørsmål om å bidra, sier Krogh.

Kontaktinfo:
Per Oskar Andersen,