Informasjon

På denne siden har vi samlet den viktigste informasjonen vedrørende NOR Freeski Cupen og Norgesmesterskapene!

Formål NOR Freeski Cupen og NM
NOR Freeski Cupen og NM er toppidrettsarrangement og FIS-renn. Følgelig må disse renne følge reglementet fra det Internasjonale Skiforbundet (FIS).

Deltakerbegrensning
Deltakerbegrensning NOR Freeski Cupen:

• 80 totalt i SS
  • 90 totalt i BA

Fordeling jenter/gutter i NOR Freeski Cupen

• 30 jenter + 50 gutter i SS
  • 30 jenter + 60 gutter i BA

Plasser som ikke blir brukt vil overføres til motsatt kjønn ved behov.

Deltakerbegrensning Norgesmesterskapene:

• 90 gutter + jenter i SS
  • 100 gutter + jenter i BA

Sammenlagte FIS-poeng i big air og slopestyle avgjør hvem som får plass og ikke, dersom deltakerbegrensningen er nådd. I dette dokumentet finnes en nøye begrunnelse for hvorfor deltakerbegrensingen er slik den er.

Kvalifisering til NOR Freeski Cupen gjennom krets - Test for sesongen 2024/2025
Fra og med sesongen 2024/2025 vil det være mulig å kvalifisere seg til NOR Freeski Cupen gjennom Kretscuper.
Vinner av yngre junior jenter/gutter eller junior jenter/gutter i hver godkjente kretscup (minimum tre stopp) får personlig plass i NOR Freeski Cupen (ikke NM) påfølgende sesong. Det er opp til hver krets å avgjøre om plassen går til yngre junior eller junior. Dette må bestemmes av hver krets og meldes inn til forbundet før høstmøtet (før sesongen begynner). Merk at utøver må tilhøre skikretsen til Kretscupen for å få personlig friplass.

Kvalifisering til NOR Freeski Cupen gjennom Hovedlandsrennene - Test for sesongen 2024/2025
Fra og med sesongen 2024/2025 vil det være mulig å kvalifisere seg til NOR Freeski Cupen gjennom Hovedlandsrennene.
Vinner av HL  jenter og gutter i henholdsvis slopestyle (SS) og big air (BA) får personlig plass i NOR Freeski Cupen (ikke NM) påfølgende sesong. Plassen går ikke videre til 2.plass dersom samme person vinner både SS og BA.

Friplasser til arrangørklubb - Test for sesongen 2024/2025
Arrangørklubb av NOR Freeski Cupen og NM får to friplasser per kjønn som er holdt av til deres utøvere som ikke får plass gjennom ordinær seeding.