Høstmøte Freeski 2019

I helgen arrangerte Norges Skiforbund sitt årlige høstmøte med arrangør- og anleggsseminar og fagmøter for hver gren. For Freeski ble det også avholdt dommerkurs (FIS C-lisens).

Helgen startet opp med en felles kveld for alle grener med presentasjoner av fremtidige VM-arrangører og -søkere, samt et foredrag av Steinar Hoen fra Bislett Alliansen som fortalte om snuoperasjon til å bli et miljøvennlig idrettsarrangement. Kvelden ble avsluttet med prisutdelinger til årets arrangører i hver gren og en pris til årets anleggsutvikler. Årets arrangør for freeski ble tildelt Geilo IL for et forrykende NM og Hovedlandsrenn i slopestyle sesongen 2018/2019 (les mer om tildelingen her).

Lørdagen var satt av til arrangør- og anleggsseminar med felles sesjoner for alle grener før lunsj. Her var det mange spennende presentasjoner både for alpine anlegg hvor den nye parkmanualen ble presentert av Christoffer Schach (mer informasjon om parkmanualen her), samt at Charles Beckinsales som er verdensledende på parkdesign holdt en presentasjon om parkbygging. I tillegg kunne deltakerne blant annet melde seg på workshop om bærekraft og miljø, attraktive arrangementer for barn og tips og triks til hvordan å bruke sosiale medier. Etter lunsj ble det gode diskusjoner rundt arrangementer for freeski både på klubb, krets og nasjonalt nivå. Samtalene gikk mye på hva som er et godt arrangement for de ulike nivåene og ulike aldersgrupper, og hva vi kan gjøre for å utvikle arrangementene våre, både med tanke på innhold, men også i et finansieringsperspektiv. Marte Gleditsch, arrangementsansvarlig freeski, presenterte den endelige terminliste for sesongen 2019/2020, samt status på rekrutteringsprosjektet vårt Jentecamp - som vi ønsker å fortsette med etter en svært vellykket premierehelg.

Under søndagens møter holdt prosjektleder Christoffer Schach en sportslig presentasjon av landslagene og en oversikt over saker det arbeides med, sammen med komitéleder Øystein Tamburstuen. Resten av dagen ble benyttet til å diskutere rundt rekruttering, hvordan vi skal holde på medlemmene våre og hvordan vi skal klare å få med oss flere jenter inn i idretten. Nøkkelord her var arrangementer på tvers av klubber/krets for å skape miljøer, fokus på lek og sosiale møteplasser hvor utøvere og foreldre blir bedre kjent. Dagen ble avsluttet med å nedsette en valgkomité med ansvar for å innstille medlemmer til freestylekomitéen til Skitinget våren 2020. Valgkomitéen består av Susanne Steen og Christian Kjellsby.

Parallelt med dette ble det gjennomført dommerkurs (FIS C-lisens) lørdag og søndag. Dette er en viktig del av arbeidet som gjøres, både for å få med oss flere i nye roller og for å øke kompetansen hos utøverne våre. En fin gjeng gjennomførte kurset, og vi håper det har gitt inspirasjon til å bidra som dommere allerede kommende vinter, og at det videre skaper et engasjement slik at flere blir med på dommerkurs ved neste anledning.

Neste samlingsplass blir på Skitinget i Ålesund 4.-7. juni 2020. Her håper vi å se enda flere fra freeski-Norge som blir med på de gode diskusjonene og viktige avgjørelsene. Ellers oppfordrer vi alle til å skape møteplasser der idretten skjer så vi kan fortsette det gode arbeidet og utvikle idretten videre.

Spørsmål/henvendelser kan sendes til: freeski@skiforbundet.no.

NIF-EPI02, 02