Tormod Frostad

– Stor dag for norsk skisport

Tormod Frostad (22) fra Bærums Skiklub leverte karrierebeste i Big Air med annenplass i sveitsiske Chur fredag kveld.

– Solid levert av Tormod, og jeg er stolt av hele laget. Det er helt enormt at fire av ti i finalen er norske. Dette er en stor norsk dag for norsk skisport, forteller sportssjef for freeski i Norges Skiforbund, Christoffer Schach.

– Første verdenscup for sesongen starter veldig bra, men jeg har definitivt mer og gi. Følg med resten av sesongen, sier Frostad etter kveldens annenplass.

– Tormod viser i kveld frem hvorfor han er av de beste i verden, og at pallplassen i Tignes i slopestyle i mars ikke var en tilfeldighet, sier Schach

Østerrikske Matej Svancer tok seieren, og avgjørelsen kom i den tredje og avgjørende omgangen. Frostad ledet etter første- og andre omgang, men Svancer overtok ledelsen da det hele skulle avgjøres. Frostad sto alene igjen på toppen og kunne tatt tilbake ledelsen, men falt. Dermed gikk seieren til Østerrike.

Ulrik Samnøy, Vebjørn Gråberg og Leo Landrø fulgte opp med femte-, sjette- og tiende plass i kveldens finale.

– Én spennende finale overstått, mye nye og fete triks! Kult for Tormod med podium, i tillegg er jeg veldig «stoka» for alle gutta i finalen. William og Mats skal også nevnes for bra gjennomført konkurranse, forteller landslagstrener Herman Valø Orheim.

Forhåndssak
Norges Skiforbund Freeski sender sju utøvere til fredagens World Cup-åpning i  Big Air i sveitsiske Chur.
– Vi har hatt en god oppkjøring så langt, og er i rute til helgas sesongåpning. Det har blitt en lengre treningssamling i Australia i tillegg til en halvannen ukes samling i østerrikske Hintertux og Banger Park (Seefeld). Vi har også hatt mange nyttige treningsdager i snøhallen i Oslo. Selv om et par av våre beste står over i helga, er målet å kjempe om topplasseringer, forteller sportssjef for freeski i Norges Skiforbund, Christoffer Schach.

Det er en tradisjonell World Cup-sesong med mange høydepunkter. X Games i Aspen i januar og VM i slutten av mars i sveitsiske Engadin er naturlige høydepunkter.

Det har også vært en sesongåpning med noen skadeutfordringer. Birk Ruud  (ankelbrudd) og Sebastian Schjerve (opptrening kneet) er klare for World Cup-åpninga i slopestyle i østerrikske Stubai i november, men står over helgas åpningsrenn i Big Air. Begge vil ikke risikere noe i Big Air-åpninga med tanke på sine respektive opptreningsperioder.

– Vi stiller med et sterkt lag til sesongens første verdenscup, selv om Birk og Sebastian står over denne gangen for å sikre at de blir helt klare til resten av sesongen. Det er flott å se flere av våre utøvere få sjansen til å konkurrere på det øverste nivået. Som i fjor er det dryslope (plastikk) i ovarennet i Chur med en overgang til snø ved hoppet. Dette krever litt tilvenning, men utøverne våre takler det godt. Første trening gikk bra, og vi ser frem til dagens trening og fredagens renn, forteller landslagstrener Herman Valø Orheim.

– Jeg er «stoka» på å starte sesongen. Alltid litt brutal start med in-city, men hoppet fungerer bra. Første trening gikk veldig bra og jeg er i rute i forhold til planen. Trening på torsdag går til litt finkjemming. Jeg skal kjøre under lyset fredag kveld, og vise frem resultatet av grinden min. Tune in, forteller Tormod Frostad.

– Alltid gøy med ny sesong, selvfølgelig litt nerver før første konkurranse. Trening var fett, det tok et par laps å bli vant med hoppet, alltid litt skummelt med in city Big air. Da jeg fant riktig fart så ble det mye «chillere», forteller Leo Landrø.

Det er Viaplay/V sport 3 som sender fredagens finaler fra kl. 19:55.

Disse stiller for Norge:
Sandra Eie, Bærums Skiklub
Tormod Frostad, Bærums Skiklub
Ulrik Samnøy, Bærums Skiklub
Leo Landrø, Geilo IL
Vebjørn Gråberg, Freidig Freeski
Mats Bjørndal, Geilo IL
William Bostadløkken, IL Heming

Les også sak på fisski.com

Se dette innlegget på Instagram

Et innlegg delt av Freeskilandslaget (@freeskilandslaget)

nif-epi04, 04