Tormod Frostad under WC Laax 2024

Fem utøvere på elitelaget

Norges Skiforbund Freeski har uttatt fem utøvere på elitelandslaget sesongen 2024-2025. Det er også uttatt 12 utøvere på rekrutt- og juniorlandslaget.

– Jeg er spesielt spent på å se hvordan vår nye strategi vil bidra til å utvikle prestasjonsnivået på junior- og rekruttlandslaget. Denne sesongen handler om å bygge en gode grunnferdigheter for fremtiden, og jeg er overbevist om at vi vil se stor fremgang, sier sportssjef for freeski i Norges Skiforbund, Christoffer Schach.

Fem av verdens beste freeskikjørere har fått plass på elitelaget.
– Det er ekstremt god kvalitet i utøverne som er tatt ut på lagene denne sesongen, og jeg ser frem til å fortsette arbeidet sammen med utøverne. Vi går inn i to sesonger med store mesterskap foran oss, og vi har alle forutsetninger for å levere sterke prestasjoner i årene som kommer, forteller landslagstrener Herman Orheim.

Even Schultz er ny junior- og rekruttlandslagstrener for freeski foran denne sesongen.
– Norge er en av verdens beste freeskinasjoner, både på topp- og breddenivå. Denne brede kvaliteten har gjort uttaksprosessen krevende, med et svært trangt nåløye. Å få muligheten til å jobbe med disse utøverne er en stor ære, og jeg gleder meg til å komme i gang, sier Schultz.

– Sammen med de andre i landslagsledelsen har vi utarbeidet en ny strategi for å utvikle morgendagens utøvere. I årets junior- og rekruttlandslag vil fokuset hovedsakelig ligge på utvikling og trening, fremfor å reise på mange kostbare internasjonale konkurranser. Vi ser frem til å anvende de nye og etablerte fasilitetene norske anlegg har å tilby, noe vi håper vil gi en effektiv bruk av tid og ressurser. Jeg ser veldig frem til å se hvordan vår nye plan fungerer i praksis, og hvilken progresjon utøverne vil oppnå gjennom en mer utviklingsbasert tilnærming, forteller den nye treneren.

Jentesatsningsprosjektet, som ble startet i 2021, har gitt god uttelling for freeski. Et overordnet mål var å «få flere jenter på landslag».
– Vi er stolte av å annonsere at vi i kommende sesong har fire jenter som har tatt stegene gjennom prosjektet, inn på junior- og rekruttlandslaget. Vi gleder oss til å bistå i deres utvikling i tiden fremover, forteller Schach.

Vebjørn Gråberg  under WC Tignes 2024

Dette er landslagene i freeski 2024-2025:
Elite:
Sandra Eie, Bærums Skiklub
Birk Ruud, Bærums Skiklub
Sebastian Schjerve, Namsos IL
Tormod Frostad, Bærums Skiklub
Ulrik Samnøy, Bærums Skiklub

Rekrutt:
Ingrid Gullhagen, Geilo IL
Kristi Stølen, Ål IL
Vebjørn Gråberg, Freidig Freeski
Leo Landrø, Geilo IL
Mats Bjørndal, Geilo IL
Eirik Sæterøy, Aron Sportsklubb
William Bostadløkken, IL Heming
Oskar Gillebo, Bærums Skiklub

Junior:
Ingvild Almås Hagland, IL Heming
Aleksandra Jenssen, IL Heming
Frank Wahlstrøm, Trysil IL
Filip Stene-Johansen, Bærums Skiklub

Uttaket er gjort av landslagstrenerne og godkjent av freestylekomiteen.

Juniorverdensmester Frank Wahlström