Foto: Josu Media

Informasjon NOR Freeski Cupen 2024/2025

På fagmøtet i Bodø var det en rekke innkomne saker som omhandlet NOR Freeski Cupen. På denne siden har vi oppsummert de viktigste vedtakene for kommende sesongs NOR Freeski Cup og NM.

Formål NOR Freeski Cupen og Norgesmesterskapene
Først og fremst hadde vi en runde på hva som er formålet til NOR Freeski Cupen og NM. Her var det stor enighet om at NOR Freeski Cupen og NM skal være toppidrettsarrangement og FIS-renn. Følgelig må disse renne følge reglementet fra det Internasjonale Skiforbundet (FIS).

Deltakerbegrensning
Det ble enstemmig vedtatt at deltakerbegrensningen fortsetter slik den er i dag og at FIS-poengene (sammenlagte big air og slopestyle poeng)  avgjør hvem som får plass og ikke, dersom deltakerbegrensningen er nådd. I dette dokumentet finnes en nøye begrunnelse for hvorfor deltakerbegrensingen er slik den er.

Deltakerbegrensning NOR Freeski Cupen:

• 80 totalt i SS
  • 90 totalt i BA

Fordeling jenter/gutter i NOR Freeski Cupen

• 30 jenter + 50 gutter i SS
  • 30 jenter + 60 gutter i BA

Plasser som ikke blir brukt vil overføres til motsatt kjønn ved behov.

Deltakerbegrensning Norgesmesterskapene:

• 90 gutter + jenter i SS
  • 100 gutter + jenter i BA

Det vil imidlertid tilrettelegges for flere muligheter til å samle FIS-poeng (se neste punkt).

Flere muligheter for FIS-poeng
Det trengs udiskutabelt flere muligheter utenom NOR Freeski Cupen til å samle FIS-poeng når vi har en deltakerbegrensning, slik at alle får mulighet til å kvalifisere seg inn i NOR Freeski Cupen. Det er imidlertid ikke bare bare å arrangere flere FIS-renn da dette krever kvalifiserte dommere og TDer, arrangørklubb, skal passe inn i terminlisten, i tillegg til den økonomisk kostnaden. Det ble derfor enstemmig vedtatt at administrasjonen bearbeider forslaget og ser på ulike muligheter til FIS-konkurranser som legges frem på høstmøtet for vedtak.

Kvalifisering til NOR Freeski Cupen gjennom krets
Fra og med sesongen 2024/2025 vil det være mulig å kvalifisere seg til NOR Freeski Cupen gjennom Kretscuper.
Vinner av yngre junior jenter/gutter eller junior jenter/gutter i hver godkjente kretscup (minimum tre stopp) får personlig plass i NOR Freeski Cupen (ikke NM) påfølgende sesong. Det er opp til hver krets å avgjøre om plassen går til yngre junior eller junior. Dette må bestemmes av hver krets og meldes inn til forbundet før høstmøtet (før sesongen begynner). Merk at utøver må tilhøre skikretsen til Kretscupen for å få personlig friplass.

Kvalifisering til NOR Freeski Cupen gjennom Hovedlandsrennene
Fra og med sesongen 2024/2025 vil det være mulig å kvalifisere seg til NOR Freeski Cupen gjennom Hovedlandsrennene.
Vinner av HL  jenter og gutter i henholdsvis slopestyle (SS) og big air (BA) får personlig plass i NOR Freeski Cupen (ikke NM) påfølgende sesong. Plassen går ikke videre til 2.plass dersom samme person vinner både SS og BA.

Friplasser til arrangørklubb
Arrangørklubb av NOR Freeski Cupen og NM får to friplasser per kjønn som er holdt av til deres utøvere som ikke får plass gjennom ordinær seeding.

Vedtakene vedrørende kvalifisering gjennom Kretscuper, Hovedlandsrenn og friplasser til arrangørklubb vil alle være en test for sesongen 2024/2025. På vårmøtet i 2025 vil vi ta en evalering av hvordan tiltakene har fungert.

Her finner du terminlisten for sesongen 2024/2025.

denne siden finner du innkomne saker, presentasjoner og referater fra årets fagmøte.

Spørsmål? Send en e-post til freeski@skiforbundet.no.