Fikk viljen sin i Planica

World Cup-hopper Ingvild Midtskogen (16) ledet «forhandlingene» i hoppsportens mekka, Planica, om at Hannah Brobeck (14) og Silje Sanne (12) skulle få prøve seg i 100-metersbakken i Kranj. Og Midtskogen fikk viljen sin.

Hannah Brobeck (fra venstre), Ingvild Midtskogen og Silje Sanne.

Begge de to ungjentene fikk fly ned bakken i Kranj, og Hannah hoppet 100 meter for første gang i sitt liv. 14-åringen vil nok aldri glemme denne dagen. Det er alltid hopp-Norges dyktige trenere som tar ut utøvere når de skal prøve seg i større og større bakker, og denne gangen fikk de kyndig bistand fra jentene selv og Midtskogen "ordnet opp".

Kollenhopp, Flying Team Vikersund og Sørlandshopp hadde nylig samling i Planica.
– En fantastisk historie, og dette viser at vi har flere jenter som banker på. Vi var cirka 50 hoppere på samlinga i Planica og like mange foreldre/støtteapparat på plass. Yngsteutøver var ni år, og det er så mye positivt på gang blant både guttene og jentene. Dette var en svært vellykket samling, og vi registrerer mye positivt engasjement i hopp-Norge. Vi gleder oss til å følge mange spennende talenter og rekrutter fra hele Norge de neste årene, forteller Stine Korsen som var på plass i Planica.
Hun er leder av hoppkomiteen og er med i Kollenhopp.

Hopperne fikk prøve seg i tre forskjellige bakker i samlinga. Dette var i østerrikske Villach, Planica og i Kranj.

For de cirka 50 hopperne ble det en uke med mye vær, to dager med sol og tre dager med øs pøs regn. Sørlandshopp melder om en topp samling.
– Alle sammen har hatt kjempeutbytte av turen der de har først og fremst stiftet bekjentskap fra andre miljøer. Ekstremt moro å se mestringsfølelse og glede hos de yngste, er var det mye glede og smil. Først Alvilde på 9 år, som brukte litt god tid på bommen i K10 første dagen i Villach, og avsluttet siste dagen med pers i K41. Mer positiv jente skal du lete lenge etter. Kristian på 10 år hadde vel nesten 100 hopp på turen. Også han satte ny personlig rekord i HS 60 bakken, meldes det fra Sørlandshopp.

Deltakerne hilset til landslaget som hoppet sommer-Grand Prix-finale i Klingenthal.

nif-epi04, 04