Jan-Erik Aalbu (NTB)

Aalbu ny hoppsjef i Skiforbundet

Jan-Erik Aalbu blir daglig leder for NSF hopp. Aalbu har lang og bred erfaring fra idrett og næringsliv, både som utøver, tillitsvalgt og leder. Han får blant annet oppgaven med å lede norsk hoppsport mot VM i Trondheim og OL i Milano.

– Jan-Erik har alle de egenskapene vi mener er nødvendig for at vi skal lykkes. Han har stor kompetanse og bred erfaring både sportslig og kommersielt, og var vårt klare førstevalg i jobben som daglig leder. Jan-Eriks store engasjement og hans evne til å samarbeide bredt, blir også viktig i tiden fremover, sier leder i Hoppkomiteen, Stine Korsen.

– Hoppsporten fornyer seg og vil utvikle sin posisjon som en av publikumsvinnerne i Europa. Norge skal spille en viktig og ledende rolle i denne utviklingen. Jeg ser også et stort potensial for å utvikle hopp på hjemmebane. Derfor takket jeg ja til denne jobben, sier Aalbu.

Han kommer fra stillingen som kommersiell sjef i Norges Håndballforbund, og har erfaring både som hopptrener og sportssjef for hopp- og kombinertlandslaget. Aalbu har bidratt til en betydelig sponsorvekst for håndballforbundet, og har i tillegg ledet Norge til flere medaljer i VM og OL i sin periode som trener og sportssjef.

– Jan-Erik kan vise til sterke sportslige resultater, er godt likt både av klubbene og støtteapparatet sentralt. Han har i tillegg den kommersielle teften vi trenger for å bygge et sterkt hopplandslag for fremtiden, sier Korsen.

Jan-Erik Aalbu har store ambisjoner for det norske hopplandslaget.

– Norge har alle mulige forutsetninger for å hevde seg i verdenseliten og ta gull i VM på hjemmebane. Men skal vi lykkes, må vi bygge et sterkt felleskap, der utøvere, støtteapparatet, sponsorer og ski-Norge spiller hverandre gode. Det har vi fått til før, og det er min ambisjon fremover, sier Aalbu.

– Det skjer store ting i hoppsporten om dagen. Kommersielle virksomheter og endringer i rettighetsbildet på TV-siden tvinger oss til å tenke nytt. Det er bra. Jeg tror vi kommer til å se konkurranser der det hoppes opp mot 300 meter. Den sterke internasjonale konkurransen blant nasjonene vil bidra til at hoppsporten blir en av de mest uforutsigbare og spennende grenene i skisporten fremover, sier Aalbu.