Johann Andre Forfang (fra venstre), Kristoffer Eriksen Sundal, Marius Lindvik og Halvor Egner Granerud etter seieren i lagkonkurransen i World Cup i Lahti i vinter. (NTB)

Hopplandslaget er klart

Norges Skiforbund Hopp har tatt ut hopplandslaget for 2024-2025-sesongen, og det blir en spisset satsing inn mot VM på hjemmebane.

Fire kvinner og fem menn utgjør stammen i laget som har såkalt A-status.

I tillegg får 13 utøvere tilbud om B-status. Sammen med et erfarent støtteapparat legges det opp til en omfattende satsting med treninger og samlinger, der kompetanse deles i samarbeid med teamene i Oslo, Vikersund, Lillehammer og Trondheim.

– Med dette uttaket er det mange hoppere som får sjansen til å prestere på det øverste nivået, og vi har tatt ut et lag med mye potensial. De regionale hoppteamene blir mer sentrale enn noen gang, og vi ønsker å styrke samarbeidet med teamene, sier fungerende sportssjef, Ståle Villumstad.

På herresiden er det fem hoppere som har fått A-status.
– Vi har tatt ut et spennende lag, og det er mange som viste spesielt lovende takter mot slutten av sist sesong. Alle disse hadde topp fem-plasseringer eller bedre i World Cup som beste individuelle resultat, og tre av dem stod på pallen individuelt, sier hovedtrener for menn, Magnus Brevig.
– Blant dem som har fått B-status er det mange hoppere med høyt potensial, og det blir spennende å følge disse i sesongen, sier Brevig.

Hovedtrener for kvinnene, Christian Meyer, mener utøverne vil være med å prege hoppsporten i og utenfor bakken.
– Vi har aldri vært sterkere som lag. Det er fire topphoppere på A-status og fem svært interessante hoppere på B-status som helt sikkert kommer til å kjempe om plassene i World Cup denne sesongen. Vårt mål er ikke bare å vinne individuelt, men å stå øverst på pallen som et samlet lag i VM i Trondheim, sier Christian Meyer.
– Sammen med et meget motivert, kompetent og offensivt støtteapparat, gleder vi oss til fortsettelsen, sier Meyer.

Eirin Maria Kvandal (til venstre) og Silje Opseth etter dobbeltseieren i  Raw Air i vinter. Foto: NTB

Utøverne på landslaget bidrar med en egenandel på 50 tusen kroner hver. Målet er å skaffe nye inntekter slik at dette kan dekkes.
– Vi er glade for at laget nå er klart. Støtteapparatet og vi utøvere har klart å holde hjulene i gang i vår og sommer med gode treningssamlinger, tross situasjonen vi står i. Vi er en topp motivert utøvergruppe som er klare for den neste treningsperioden før sesongen, sier Hopplandslagets utøverrepresentant, Johann Forfang.
– Økonomisk er vi ikke i noen ønskelig situasjon, men vi vil bidra til et godt sportslig opplegg som kreves for å lykkes til vinteren, sier Forfang.

Les også: Magnus Brevig ny hovedtrener i hopp

Dette er Hopplandslaget for 2024-2025

A-status kvinner:
Eirin Maria Kvandal, Mosjøen IL

Silje Opseth, Holeværingen IL

Thea Minyan Bjørseth, Lensbygda Sportsklubb

Anna Odine Strøm, Alta IF

B-status kvinner/ Prosjekt 2026 (tilknyttet team):
Kjersti Græsli, Tydal IL
Ingvild Synnøve Midtskogen, Idrettslaget Try

Heidi Dyhre Traaserud, Heddal IL

Nora Midtsundstad, Vaaler IF

Ingrid Græsli, Tydal IL

A-status menn:
Johann Forfang, Tromsø SK

Halvor Egner Granerud, Asker Skiklubb
Marius Lindvik, Rælingen Skiklubb

Kristoffer Eriksen Sundal, Koll IL

Robert Johansson, Søre-Ål IL

B-status menn/regional treningsgruppe (tilknyttet team):
Daniel-André Tande, Kongsberg IF
Bendik Jakobsen Heggli, Byåsen IL

Sindre Ulven Jørgensen, Asker Skiklubb
Benjamin Østvold, Lensbygda Sportsklubb
Robin Pedersen, Stålkameratene IL
Fredrik Villumstad, Skimt
Anders Håre, Vikersund IF
Pål Håkon Bjørtomt, Hurdal IL

Innstillingen er foretatt av hovedtrener kvinner Christian Meyer og hovedtrener menn Magnus Brevig i samarbeid med trenerne i NSF Hopp og  de daglige trenerne i teamene. Hoppkomiteen har vedtatt uttaket.

NIF-EPI01, 01