Jan-Erik Aalbu sammen med kvinnelandslaget. Fra venstre: Aalbu, Jertmund Lunder, Christian Meyer, Silje Opseth, Eirin Maria Kvandal, Thea Minyan Bjørseth, Anna Odine Strøm, Henning Stensrud og Mats Bjerke Myhren.

Hopp-profesjonalitet i alle ledd

Hardt arbeid foran vinteren! – Vi har offensive og målbevisste hoppere som sammen med et profesjonelt støtteapparat drar i samme retning, forteller Norges Skiforbunds nye daglig leder for hopp, Jan-Erik Aalbu.

Han har vært i jobben i en drøy måned, og den nye hoppsjefen er meget imponert over på hva han har sett så langt. Aalbu har vært på flere samlinger med laget. Han har sett mange hoppere i aksjon som vil være med å prege resultatene på det øverste nivået til vinteren, og han ser et dedikert støtteapparat som vil jobbe døgnet rundt for at hopperne skal lykkes. Det er utøverne som er i fokus.
– Skihopping er en ekstremsport – vintersportens Formel 1 – og potensialet som publikumssport er enormt. Det jobbes mye med å videreutvikle sporten, og det vil både TV-seere og publikum på arenaene få oppleve etterhvert. Vi har allerede sett hopp opp mot spinnville 300 meter, sier Aalbu.

Han og teamet skal jobbe hardt mot vinterens høydepunkter.
– Jeg er veldig godt fornøyd med trenerne og servicepersonene i Magnus Brevig, Thomas Lobben, Christian Meyer, Henning Stensrud, Jermund Lunder, Adrian Livelten, Kenneth Gangnes og Mats Bjerke Myhren som står på for den enkelte utøver. Vi samarbeider også godt med USA der vi deler gode ressurser i Tore Sneli, Espen Røe, Line Jahr og Anders Ladehaug.

Må ha flere partnere
– Vi har allerede fått inn en ny viktig samarbeidspartner som sørger for at utøverne på elitelaget ikke trenger å betale egenandeler, men det er ingen tvil om at vi trenger flere partnere for at vi skal bli bærekraftig på kort og lang sikt. Dette fortjener våre flotte og ikke minst våre gode utøvere. I den drøye måneden jeg har vært i aksjon har jeg fått en god og viktig bekreftelse på at det jobbes godt i norsk hoppsport, sier Aalbu.

Aalbu fikk også med seg den store storsamlinga for hopp-Norge i starten av august i Trøndelag.
– Vi har en fantastisk gruppe med skihoppere her til lands, både gutter og jenter, med alle forutsetninger for å dominere sporten i årene som kommer. Gjør vi ting riktig og drar dette lasset sammen, så kommer denne gjengen til å produsere mange store norske sportsøyeblikk. Det var Trønderhopp og GST -Granåsen Skiteam som organiserte samlingen på vegne av hopp-Norge i Knyken og i Granåsen i år, og de fortjener stor takk, sier Aalbu.

Nettopp teamene er hoppsjefen opptatt av. Dette er Trønderhopp, Kollenhopp, Team Olympiaparken og Flying Team Vikersund.
– Disse blir mer og mer viktige for oss i fremtiden, og det er svært viktig at vi drar i samme retning.

Jan-Erik Aalbu er svært opptatt av å dra i samme retning.
– Vi skal gjenreise statusen til den norske hoppsporten. Den jobben klarer jeg ikke alene, det er et lagarbeid. Vi har hele skiforbundet, kretsen, arrangører over hele Norge, hoppanlegg i verdensklasse og stor interesse i befolkningen.

Jan-Erik Aalbu sammen med hoppgutta. Fra venstre: Aalbu, Kristoffer Sundal, Marius Lindvik, Halvor Egner Granerud, Robert Johansson, Johann Forfang, Thomas Lobben og Magnus Brevig.