Prosjektleder for RAW AIR, Ståle Villumstad (t.v.) og renndirektør for hopp i FIS, Sandro Pertile. Her sammen med utøverrepresentant for hopp i FIS, Eva Pinkelnig fra Østerrike under vårmøtet til FIS tidligere i år.

RAW AIR-programmet 2025 vedtatt

Det blir igjen et ekstra spenningsmoment med tre omganger i skiflyging i avslutningsrennet i Vikersund for menn søndag 16. mars 2025. I tillegg kom det nye vedtak under høstmøtet for hopp i Zürich denne uka.

Det er det klart for en ny utgave av Raw Air 13.-16. mars 2025. Det skal hoppes i Holmenkollen og i Vikersund, og under denne ukes møter i Sveits ble programmet endelig spikret.

Program Raw Air 2025, (7 tellende hopp for kvinner og 9 for menn):
13. mars: Holmenkollen, HS 134, kvalifisering og renn kvinner og menn
14. mars: Vikersund HS 240, offisiell trening kvinner, kvalifisering menn
15. mars: Vikersund, HS 240, individuelt renn kvinner og menn
16. mars: Vikersund, HS 240, Raw Air-finale kvinner og menn (kvalifisering menn først).

Bare noen dager etter at VM i Trondheim er ferdig, er det klart for en ny Raw Air-turnering. Det hele starter i Holmenkollen torsdag 13. mars før det avgjøres i Vikersund. Totalt blir det ni tellende hopp for menn og sju for kvinner i turneringen til vinteren.
– Nå er alt klart for Raw Air 2025, og vi gleder oss ekstra til å vise frem VM-heltene i Holmenkollen og Vikersund bare noen dager etter mesterskapet i Trondheim, forteller prosjektleder for turneringen i Norges Skiforbund, Ståle Villumstad.

De nybakte VM-heltene fra Trondheim kommer rett til Oslo, og i 2025 blir det egen hoppdag på en torsdag for første gang i Holmenkollen.

Det ble mange lange hopp og kjempespennende da RAW AIR ble avgjort i vinter med tre omganger i Vikersund. Dette blir gjentatt til vinteren, og det vil ikke være begrensing i deltakelsen for mennene i kvalifiseringene.

Under FIS sitt vårmøte i Slovenia ble det nemlig åpnet opp for at 25 kvinner får hoppe i Vikersund til vinteren.

Fakta Raw Air 2025
Holmenkollen blir som en vanlig World Cup-konkurranse med kvalifisering der 40 kvinner og 50 menn får delta i rennet. I Vikersund får de 25 beste kvinnene i World Cup sammenlagt delta i lørdagens og søndagens renn i 1. omgang, mens de 15 beste får stille i finaleomgangen. Mennene følger vanlig World Cup-regler for skiflyging hvor de 40 beste stiller i lørdagens renn etter fredagens kvalifisering. Søndagens RAW AIR Finale starter med en kvalifisering, der de 30 beste får stille i finalen over tre omganger med de 30, 20 og til slutt 10 beste i søndagens renn får delta.

I tillegg til World Cup-pengepremiering i alle rennene vil det være pengepremier sammenlagt for topp tre i RAW AIR-turneringen for menn og kvinner.

Begrensning i antall dresser
Kommende sesong blir hoppdressene registrert av kontrolløren på forhånd, og merket med chip. På denne måten kan man registrere hvilke dresser utøverne benytter og begrense antall dresser som tas i bruk. Dette gjøres for å ivareta bærekraften og spare kostnader. Tom Hilde, norsk medlem i utstyrskomiteen i FIS, forteller at det kan benyttes inntil fire hoppdresser i starten av sesongen (første vinterperiode), og kompletteres med en ny dress periodevis gjennom vinteren. For VM-perioden kan det benyttes to ekstra dresser. Foran World Cup-åpningen i Lillehammer 22.-24. november kan det benyttes og registreres inntil to hoppdresser. Alle hoppdresser i sesongen som blir benytta skal registreres på forhånd av kontrolløren. Merking og begrensning av antall dresser testes også ut i årets Sommer Grand Prix som avsluttes i Klingenthal i Tyskland neste helg.

Åpner for større bakker
Hoppkomiteen i FIS åpner også opp for lengre hopp i fremtiden. Det var positiv stemning i Zürich for å øke bakkestørrelsen i skiflyging, og dette skal diskuteres mer på FIS sitt vårmøte 2025.
– Det er flere ting som vil bli sett på før ett vedtak blir tatt. Dette går på både bakkeprofil, svevkurve og antall høydemeter totalt i en hoppbakke, og detaljer på hvordan dette skal gjøres skal diskuteres videre og forhåpentligvis vedtas neste år. Det gledelige i møtet var at det var en veldig positivt stemning blant nasjonene for større hoppbakker i årene fremover, forklarer Bertil Pålsrud, norsk medlem i hoppkomiteen i FIS.

Alle vedtak fra høstmøtet i Zürich skal endelig vedtas av styret i FIS (FIS Council).

Les mer om vedtakene i Zürtich på skiforbundet.no