Jarl Magnus Riiber og kombinert skal hoppe i skiflygingsbakke (NTB)

Bekrefter skiflyging for kombinert

I februar 2026 blir det historiens første World Cup-renn i kombinert hvor de hopper i en skiflygingsbakke. Det skjer i østerrikske Kulm.

Det internasjonale ski- og snowboardforbundet (FIS) bekrefter i dag at det blir historisk premiere om halvannet år.
Tidligere år ble det klart at kombinertkvinnene får hoppe i storbakke. Dette skjer i Holmenkollen til vinteren.

– Fantastisk. Dette viser hvor fantastisk sporten våres er, og dagens bekreftelse er enda en ny milepæl for kombinert. At vi har utøvere som behersker flere bakkestørrelser i hopp i tillegg til at de går kort og langt på ski, er unikt, forteller sportssjef for kombinert i Norges Skiforbund, Ivar Stuan.

Kombinertstjernen Jarl Magnus Riibers første skiflygingshopp i Vikersund ble et monsterhopp rett etter VM i Planica i fjor. Han hoppet 241 meter.

– Vi vet at Jarl er en fantastisk skihopper, men at han skulle klare 241 meter i sitt første hopp, er svært imponerende. Og nå får endelig Jarl og de andre utøverne prøve seg i en av verdens største hoppbakker i en kombinertkonkurranse, sier Stuan.

Regelverket for kombinertrenn med skiflyging er på plass, men detaljer skal diskuteres videre på FIS sitt vårmøte 2025. Hovedhensikten er å få på plass et så rettferdig og fornuftig regelverk som mulig for utøverne og sporten.

Jobber for OL i 2030
Det er Edgar Fossheim som er Norges representant i kombinertkomiteen i FIS, og han forteller om et spennende møte i Zürich under kombinerts høstmøte sist uke.
– Terminlista er tynnere enn tidligere sesonger, men det jobbes hardt for å få på plass en helg til i årets World Cup. Det jobbes også intens for at kvinnene kommer inn på OL-programmet i 2030, forteller Fossheim.

Det er IOC som tar avgjørelsen om kombinert for kvinner kommer inn på OL-programmet, og avgjørelsen om eventuell deltakelse for 2030 vil komme i juni 2025.

Rettighetsselskapet Infront presenterte gledelig tall under høstmøtet, og det skjer mye positivitet med sporten med tanke på fremtiden. FIS vil også gå inn med midler for å hjelpe de små nasjonene med finansieringen. Kombinert følger regelverket til hopp, og det vil også være en begrensing i antall hoppdresser i vintersesongen. I kombinert får utøverne maksimalt lov til å benytte fem hoppdresser i løpet av sesongen. Dette fordeler seg på tre i første vinterperiode, en til i neste vinterperiode og en ekstra dress til VM i Trondheim.

Les også flere vedtak fra høstmøtet i FIS.