Indira Liseth (t.v.) i aksjon under seminaret.

Spennende para-seminar

For første gang på 10 år ble det gjennomført et spennende para-seminar. – Her var det veldig mye bra, og veldig mye interessant, forteller rådgiver for paraidrett i langrenn i Norges Skiforbund, Anne Raghild Kroken.

Kroken forteller om en spennende konferanse med mye bredde og variert program med mange spennende foredrag.

Den nasjonale paraidrettskonferansen ble arrangert i Trondheim for kort tid siden. Forrige gang konferansen ble holdt, var også i Trondheim i 2014. Anne Ragnhild Kroken, rådgiver for paraidrett i Norges Skiforbund, var en av talerne på konferansen. I sitt innlegg, «Begrenser klassifisering fair play?», diskuterte hun klassifisering og fair play innen paraidrett, med et særlig fokus på langrenn. Hensikten med presentasjonen var å gi deltakerne bedre innsikt i klassifiseringssystemet i paralympisk idrett og gjøre det mer forståelig for de som var til stede.

Emilie Johanne Hagen, Indira Liseth og Anne Ragnhild Kroken.

Fra Norges Skiforbund deltok også Emilie Johanne Hagen, trener/fysioterapeut for para elite langrenn og parautvikler langrenn, samt parautøver Indira Liseth. Åge Skinstad, sjef for Ski-VM 2025, var også til stede og holdt innlegget «Den kronglete veien til å få en paraøvelse i Ski-VM.» Dette innlegget omhandlet prosessen med å inkludere en para-konkurranse under FIS Nordic World Ski Championships.

Kroken beskriver den lange prosessen for å få dette til, og hun roser arrangørene som sørger for et inkluderende mesterskap.
– Det blir noen spennende dager i Trondheim, der utøverne vil få oppleve et trykk fra stadion de ikke er vant til. Alle parter skal få sin del av oppmerksomheten, og parautøverne får vist frem hvem de er på en fullsatt stadion.

Anne Ragnhild Kroken og VM-sjef Åge Skinstad.