Vilde Nilsen (NTB)

Klart for World Cup til Steinkjer

– Det blir utrolig kult å få flere internasjonale para-konkurranser i langrenn i Norge i VM-sesongen, forteller vinterens World Cup-vinner, Vilde Nilsen.

Det er klart for World Cup-renn i para-langrenn i Steinkjer 1. og 2. mars 2025, bare noen dager før historiens første VM for parautøvere i et ordinært nordisk ski-VM.

– Jeg er utrolig takknemlig for hva Steinkjer og Norges Skiforbund får til. Norge går foran igjen og tar ansvar. Det blir utrolig bra med en solid oppvarming til VM i Trondheim med en World Cup-helg i Steinkjer, sier Nilsen.

Arrangørene ønsker å skape en fullverdig World Cup-helg for paraidrettsutøverne.
– Vi ønsker å være med å sikre deltakelse i VM ved å arrangere World Cup, og vi ønsker å gi alle en minnerik opplevelse. Et slikt arrangement bidrar til positive opplevelser og verdiskapning i og utenfor Steinkjer, forteller leder av organisasjonskomiteen, Benthe Asp.

Daglig leder for langrenn i Norges Skiforbund, Cathrine Instebø, gleder seg ekstra over at det også blir en World Cup-helg for parautøverne i Norge til vinteren.
– Vi ønsker at det skal være like muligheter for alle utøvere. Parautøverne er noen flotte forbilder. Sammen med Steinkjer er vi veldig glade for å få til dette. World cup-helga blir også viktig for at para-VM-øvelsen under VM i Trondheim bare noen dager senere blir så bra som mulig, sier Instebø.

World Cup para 1.-2. mars 2025, Steinkjer
Mellom 100-150 løpere.
10km fri teknikk og 5km klassisk, stående, sittende og synshemmede for både kvinner og menn.