Kristian Skrødal fikk utdelt diplom av utøver og vinner av Troppidrettsveka, Jan Thomas Jensen.

Årets Trener - Kristian Skrødal

Kristian Skrødal, trener for Team Elon Midt-Norge fikk velfortjent heder under Toppidrettsveka. Skrødal ble kåret til årets trener av Trenerklubben i langrenn.

Foran et tusentall tilskuere i Granåsen ble Kristian Skrødal tildelt beviset på at han er kåret til årets Trener 2023/24 i regi av Trenerklubben i langrenn. Det var nominert flere gode kandidater, men en enstemmig jury landet på Kristian som årets trener.

Her følger juryens begrunnelse:
Kristian Skrødal har vist en enestående dedikasjon og et stort engasjement for å fremme langrennssporten i Midt-Norge, og hans bidrag har vært av uvurderlig verdi for utviklingen av unge langrennsløpere over flere år.

Kristian Skrødal har vært en inspirerende leder og veileder, og han har vist en stor forståelse for Norges Skiforbunds verdier og normer nedfelt i NSF's utviklingstrapp. Gjennom sin trenerkarriere har han kontinuerlig arbeidet for å fremme disse verdiene og normene, og han har vært et forbilde for oss utøvere. Han har tatt utdanningen «Topptrener» i regi av Olympiatoppen med et ønske om å utvikle seg selv som trener. Kristian Skrødal har ikke bare fokusert på å utvikle våre fysiske ferdigheter, men også
lagt stor vekt på mennesket og ikke bare skiløperen. Ved å integrere en helhetlig tilnærming til trening og konkurranser har han vært en viktig brikke til å realisere utøvernes fulle potensiale, både i og utenfor løypa.
Gjennom sin tid som trener har Kristian skapt et positivt og trygt miljø der vi utøverne føler oss trygge til å utfordre oss selv og til å vokse som idrettsutøvere. Han har fremmet et miljø av respekt, godt samarbeid, med gjensidig støtte og trygghet, som er avgjørende for å skape et godt langrennsmiljø. Videre har Kristian vært en aktiv deltaker i utviklingen av langrennssporten på nasjonalt og internasjonalt nivå. Han har bidratt til å implementere beste praksis og innovative treningsmetoder, og han har vært en viktig og tydelig stemme i diskusjoner om hvordanman kan styrke og videreutvikle sporten for fremtiden. Kristian har gjennom flere år vært et
viktig ledd for at utøverne har tatt steg opp til landslagsnivå. Han har gjennom sin tid som trener hatt utøvere som Anne Kjersti Kalvå, Even Northug, Julie Myhre, Marte Skaanes, Ane Appelkvist. Sist vinter var også utøver Jan Thomas Jenssen helt på toppen av pallen i World Cup.
Juryen mener Kristians engasjement, dedikasjon og
prestasjoner gjør han til en verdig kandidat for tittelen Årets Trener.

Les mer om Trenerklubben på skiforbundet.no

nif-epi04, 04