Kompetanseutvikling på tvers av landegrensene

Med oppsummeringsvideo: Det krydde av langrennsglede, kompetanseutvikling, sosiale aktiviteter og erfaringsutvekslinger under forrige ukes Equinor international junior camp på Sjusjøen.

Hele 98 langrennsløpere og 30 trenere/ledere fra 15 forskjellige nasjoner var samlet under den 13. utgaven av Equinor international junior camp. I år var det også med åtte parautøvere fra sju nasjoner som ble integrert i samlingen for første gang.

– Dette er en fantastisk uke i flotte omgivelser her på Sjusjøen, hvor alt er lagt til rette for en juniorsamling på tvers av landegrensene. Det var også mange gledelige tilbakemeldinger fra paramiljøet etter at vi fikk med flere utøvere der, stråler Brit Baldishol.

Hun er leder bredde, utvikling og anlegg i Skiforbundet langrenn. Brit er ansvarlig for samlingen og sprudler av energi når vi tar en prat om aktivitetene på Sjusjøen.

– Det er langrennsglede uansett hvor jeg snur meg her oppe. Det går i sprintøkter, lange løpeturer, rulleskiøkter, teknikk, intervaller med spretten skigang og selvfølgelig sosiale aktiviteter på ettermiddager og kveldstid. Det skjer så mye spennende. Vi blir så mye bedre kjent på tvers av landegrensene med en slik samling. Det er viktig å lære om andre treningskulturer og få innsikt i hva andre har fokus på. Vi har alle noe å strekke oss etter for å bli enda litt bedre på ski, sier Baldishol.

Tilbakemeldingene fra de deltagende nasjonene er gode.

– Samlingen gjennomføres for de utøverne som er på vei inn i toppidretten og er potensielt neste generasjon World Cup utøvere.
Det er gledelig at FIS (Det internasjonale Skiforbundet) velger å støtte samlingen med penger til development nations og Para utøvere, slik at flere kan delta på samlingen, sier Baldishol

– Parautøverne har vært med på like vilkår og gjennomført samme program som de øvrige deltakerne, med noen tilpassninger der det har vært nødvendig sier Anne Ragnhild Kroken, paraansvarlig i Skiforbundet langrenn.

Parautøverne gir uttrykk for at dette har vært en fin opplevelse. De trekker spesielt fram det å trene sammen med de funksjonsfriske som en positiv faktor og noe som de verdsetter.

– Vi ønsker at parautøverne skal være en naturlig del av skifamilien og ved å inkludere para i "ordinære" tiltak, som denne campen, er vi på rett vei mener Kroken og legger til at alle kan lære noe av andre. En utøver er en utøver uavhengig om vedkommende mangler en arm, ett bein,  har nedsatt syn eller er rullestolbruker.

Det har vært stjernetungt på gjesteliste.

– Tiril og Lotta Udnes Weng var innom tidlig i uka. De er så flinke til å lære bort til yngre utøvere. Og så har vi hatt besøk av paralympics-legenden Brian McKeever, som med sine 16 PL-medaljer strutter av erfaring. Sjur Røthe og Sjur Ole Svarstad har også vært her, mens doktor Remi Andersen har pratet om et meget viktig tema – nemlig søvn. Og VM-sjef Åge Skinstad kom også innom oss. Jeg er utrolig takknemlig for at så mange tar turen innom oss og bruker tid på juniorløpere fra 15 nasjoner og rundt 30 trenere, sier Baldishol.

– Vi har vært med på denne samlingen selv da vi var juniorer, og husker godt at datidens landslagsløpere deltok. Vi ønsker å opptre minst like bra. Det er inspirerende for oss å se alle som holder på med langrenn og kommer hit fra hele verden for å trene. Vi ble selv kjent med mange av dem vi nå konkurrerer mot i World Cup da vi var med på samlingen. Kanskje har vi også noen tips å gi ti år etter at vi selv var med, sier Lotta og Tiril Udnes Weng.