Marit Bjørgen. Her med skipresident Tove Moe Dyrhaug. Foto: Gaudalsposten

Bjørgen fikk egen statue

– Dette har vært en fantastisk fin dag, det må jeg si. Det har vært mye følelser. Jeg blir litt emosjonell. Jeg er både stolt og ydmyk over å få en statue av meg.

Det sier Marit Bjørgen til lokalavisen, Gauldalsposten, etter en vellykket avduking av statuen lørdag i hjembygda Støren i Midtre Gauldal. Bjørgen sto selv for avdukingen, sammen med to av Rognes ILs aktive utøvere Hanna Fløttum Bones og Odin Belsvik. Den høytidelige begivenheten bød på både taler og sang.

Rognes Idrettslag og Midtre Gauldal kommune har gjort en fantastisk jobb med å tilrettelegge for en sånn dag.

Representanter fra Midtre Gauldal kommune, fylkeskommunen, Rognes IL, Norges Skiforbund og Ski-VM pratet til publikum.

Det er billedhugger Merete Sejersted Bødtker som har portrettert skilegenden i helfigur. Statuen er helstøpt i bronse montert på hvit Størengranitt, og viser Bjørgen skøytende i løypa.

Om lag 500 møtte opp for å se den høytidelige seansen. I ekstra varm høstsol fikk de fremmøtte servert både taler, sang og dans fra scenen.

– Kjære Marit, kjære familie, heile Rognes, Støren og heile Ski Norge». Gratulerer med dagen. I dag ska vi feire vår største skidronning. Det e en stor ære og stå her som skipresident og få vårrå med på en hylle en så fantastisk langrennsløper som dæ Marit – Ja tidenes mestvinnende langrennsløper! Marit – du ha virri te stor inspirasjon for så mange, fra heimbøgda de og ut i den store verden. At du no havne på sokkel framom Gauldal skole og kultursenter , føles heilt rett og så fortjent. Det e itj bærre skiløperen Marit – men det e  å person Marit  med så gode verdia.  Hel v, stødig, raus, inkludere,  positiv, blid  og alltid rolig. Du e en stor rollemodell for så mange.  Rognes idrettslag som du ha representert med stolthet heile tia har sammen med kommunen invitert også de lokale idrettslaga og barn og unge te å vårrå med på den her store dagen. Du  e viktig med  ditt engasjement for grasrota og lokalmiljøet. Sjøl om du ha vinni alt – glømme du aldri kerr du kjæm ifra. En må nesten vårrå matematiker for å få full oversikt over dine triumfer i skiløypa.  Du har bergtatt norske langrennsentusiasta i 20 år og for oss e det ekstra artig at du e tebake i Skiforbundet igjen som trener på kvinnesia atmed  Pål Gunnar og Sjur Ole. Vi treng din kompetanse både som skiløper og person. Vi træng sånne forbilda som dæ Marit. No ska du lerr bort litt tå det du har lært gjennom en enestående skikarriere, sa blant annet skipresident Tove Moe Dyrhaug under sin tale.