Evalueringsutvalget i hopp-saken er i gang

I møte mellom skistyret og skikretslederne 22. oktober ble det besluttet at det skulle nedsettes et uavhengig evalueringsutvalg med et eksternt sekretariat. Skikretsene har utpekt to medlemmer til utvalget, og de øvrige tre medlemmene er engasjert av skistyret. Sekretariatet er engasjert av utvalgets leder. Mandatet til utvalget har vært diskutert med skikretslederne, og endelig vedtatt av skistyret. Innholdet i mandatet og tidsfristen for arbeidet ivaretar skikretsledernes ønske om en rask evaluering.Utvalget ba rett før jul om forlenget frist til månedsskiftet januar/februar.

Nå er utvalget som skal evaluere saken i gang med sitt arbeid.

Mandatet er som følger:
Hopp-saken har vært en stor belastning for Norges Skiforbund, og forbundets generelle omdømme. Utvalget skal evaluere saksbehandlingen og de interne prosesser for de involverte parter i forbundet med tanke på læring- og forbedringsarbeid, blant annet følgende:
Skistyret
Administrativ ledelse
Hoppkomiteen
Involverte ansatte i hopp

Utvalget skal evaluere hvordan eksterne faktorer, herunder mediedekningen påvirket håndteringen av saken. Utvalget skal ikke vurdere juridiske og/eller arbeidsrettslige forhold knyttet til den forlikte personalsaken. Evalueringen skal dekke tidsrommet fra medio juni 2021 til inngåelse av avtale 21. oktober 2021. Utvalget skal levere sin rapport innen medio januar 2022.

I tillegg har skistyret gitt følgende presisering til mandatet:

Hvis utvalget har behov for å innhente informasjon før medio juni for å kunne gjøre sine vurderinger av de interne prosesser for de involverte parter i forbundet, står utvalget fritt til å gjøre det. Det er utvalget som vurderer hva dere har behov for av informasjon til å kunne svare opp mandatet

Utvalget består av:
Leder: Katharina Rise
Medlemmer:
Siv Jørgensen, oppnevnt av skikretsene
Fredrik Hald, oppnevnt av skikretsene
Roger Solheim
Svein Oppegaard

Katharina Rise:
Rise er jurist og førstestatsadvokat ved Riksadvokaten. Hun er leder for Antidoping Norges påtalenemnd, og var i sin tid leder for granskingsutvalget som ble nedsatt for å granske medisinbruken i norsk langrenn.

Roger Solheim:
Roger Solheim har vært politisk rådgiver i tre norske regjeringer (Brundtland 1994-1996, Jagland 1996-1997, Stoltenberg 2009-2012), og var konstituert statssekretær i Kulturdepartementet i to perioder i 2010 og 2011. I kulturdepartementet hadde han blant annet ansvar for idrettspolitikken. Han har også lang erfaring fra kommunikasjonsarbeid som informasjonssjef i Norges Fotballforbund og Vinmonopolet. Han driver i dag et eget konsulentselskap, SOLKOM, som gir råd til organisasjoner og virksomheter i spørsmål om medie- og myndighetskontakt. Solheims spisskompetanse er politisk kommunikasjon, strategisk kommunikasjonsarbeid og mediehåndtering.

Svein Oppegaard:
Svein Oppegaard er pensjonist. Hans siste ordinære jobb var i Næringslivets Hovedorganisasjon NHO der han arbeidet som direktør for området arbeidsliv og senere som direktør for området politikk. Tidligere arbeidet Oppegaard for Scandinavian Airlines System SAS som personal- og organisasjonsdirektør i SAS’ norske virksomhet, og en periode også som konsernets personaldirektør i Stockholm. Oppegaard har også jobbet som regiondirektør for NHO i Finnmark og to år som dommerfullmektig. Han har hatt advokatbevilling siden 1987 og har juridisk embetseksamen fra Universitetet i Oslo. Han har hatt styreverv i pensjonsordninger, organisasjoner av ulik type, flere selskaper i SAS konsernet og i eiendomsselskap. I dag er han styreleder for ett eiendomsselskap og styreleder for Buskerudmuseet.