Mat og drikke på idrettsarenaen

Kan dere bidra i et viktig kartleggingsprosjekt?

Forskere ved OsloMet og Høgskolen i Østfold har initiert et forskningsprosjekt hvor vi ønsker å kartlegge mat- og drikketilbudet i landets ulike idrettskiosker. I den forbindelse sendes mailen ut til alle idrettslag som er listet under én av de 4 store særforbundene; Norges Fotballforbund, Norges Håndballforbund, Norges Skiforbund eller Norges Gymnastikk- og Turnforbund.

Vi håper at ansvarlige ved idrettslaget/utsalgsstedet ønsker å besvare kartleggingsskjemaet.

Trykk her for å åpne kartleggingsskjemaet

Bakgrunn for forskningsprosjektet
Etablering av sunne matvaner i barne- og ungdomsårene er viktig for fremtidig helse, og kan være sentralt for optimal fysisk funksjon og utvikling som idrettsutøver. Idrettsarenaen kan være en viktig arena for å skape helsefremmende levevaner. Likevel har vi i dag liten systematisk dokumentasjon på hva som selges og tilbys i idrettskioskene i landet.

Vi ønsker å kartlegge hva som finnes i utsalgsstedene på idrettsarenaen, og håper du/dere kan hjelpe oss med dette. Kunnskapen og resultatene fra dette prosjektet kan benyttes som et verktøy inn mot myndigheter og andre for å få større fokus på behovet for retningslinjer for mat og drikke på idrettsarenaen, og som et kunnskapsgrunnlag inn mot klubber og andre som ønsker å tilby sunnere alternativer på sine utsalgssteder. Sammen hjelper vi hverandre.

Hvis dere velger å delta i prosjektet, innebærer det at ansvarlige fyller ut et elektronisk spørreskjema. Det vil ta deg ca. 15 minutter. Spørreskjemaet inneholder generelle spørsmål om utsalgsstedet som er tilknyttet ditt idrettslag, samt hva dere selger/tilbyr.

Forskningsprosjektet er et samarbeidsprosjekt mellom OsloMet og Høgskolen i Østfold og førsteamanuensis Mari Myhrstad er prosjektleder (se kontaktinformasjon nederst).

Det er frivillig å delta og det vil ikke få negative konsekvenser for ditt idrettslag om du ikke velger å svare på undersøkelsen. Det samles ikke inn personsensitive data.

På forhånd, tusen takk.

Hvis du har spørsmål til studien eller ønsker å vite mer, ta kontakt med
Prosjektleder: Mari Myhrstad, mmyhrsta@oslomet.no
Masterstudent: Yngvild Frivold, s323124@oslomet.no