Tove Moe Dyrhaug

Statsbudsjettet 2023: Full MVA-kompensasjon og forlenget strømstøtte

— I statsbudsjett er det funnet plass til viktige prioriteringer for idretten og skiidretten, blant annet legges det opp til full momskompensasjon på varer og tjenester og for idrettslag som bygger egne anlegg. Vi stiller oss bak Norges idrettsforbunds innspill og kommentarer, og vil støtte opp om deres arbeid for å sikre stabile rammer for idrettslagene i det vi går en krevende vinter i møte, sier skipresident Tove Moe Dyrhaug.

Norges idrettsforbund gav nylige sine kommentarer til statsbudsjettet for 2023, som kan leses på idrettsforbundet.no.

Strømstøtten videreføres nå ut første halvår 2023.
- Vi er glade for at strømstøtten forlenges. Samtidig får mange av våre klubber og anlegg strømregninger som direkte påvirker muligheten til å skape og legge til rette for aktivitet lokalt. Vi vil jobbe for at støtteordningen forbedres, og fortsette å gi innspill til hvem som bør være støtteberettiget og ordningens tidshorisont, sier skipresidenten.

Skiforbundet er også fornøyd med at ordningen om særlig driftstilskudd over statsbudsjettet til Vikersund skiflygingsbakke videreføres.

Ved presentasjonen av statsbudsjettet sa kultur- og likestillingsminister Anette Trettebergstuen at «alle skal ha same fridom, moglegheiter og tilgang til eit breitt tilbod av opplevingar og fellesskap. Det er spesielt viktig i krevjande tider».

Skiforbundet stiller seg bak dette perspektivet som illustrerer viktigheten av idrett og aktivitet.

– Det kan forventes en langt mer tilspisset kamp om midlene fremover, og det blir avgjørende for skiidretten å vise frem og forsterke vår helt spesielle rolle i å løse de utfordringene vi står overfor som samfunn. Fremover vil mange familier oppleve å måtte prioritere strengt. Her står idretten i fare for å bli nedprioritert, ikke fordi det er ønske eller at det ikke er godt nok tilbud, men fordi det er en nødvendighet i møte med økte levekostnader. Det er svært alvorlig, både for den enkelte familie og for samfunnet, mener Dyrhaug.