Da er vi i gang!

OL-hilsen fra skipresident Erik Røste i Beijing.

I dag er første konkurransedag i de 24. Olympiske vinterleker. 109 olympiske mestere skal kåres i 15 forskjellige idretter. Det er over 2800 deltakere fra ca. 90 forskjellige nasjoner. I årets leker er det sju nye øvelser, blant annet Big Air i freestyle (freeski) for kvinner og menn og mix team konkurranse i hopp med norske medaljesjanser i alle tre.

Etter statistikk og historie er Norge favoritt også denne gangen til å bli beste nasjon. I Pyeongchang for fire år siden, vant norske utøvere fantastiske 39 medaljer, hvorav 14 gull. Norges Skiforbunds utøvere hadde med seg 28 medaljer i kofferten hjem. Det var magiske dager i Sør-Korea og nesten for godt til å være sant. En hel idrettsverden var i nesegrus beundring over hva utøvere fra lille Norge presterte.

Denne gangen er målsettingen 32 medaljer, eller ca. 10 prosent av alle medaljer som skal deles ut. Det har vært mange diskusjoner i forkant om dette er for lavt og defensivt eller en realistisk målsetting. Uansett så har forberedelsene til dette OL nok en gang så tydelig vist at det er ingen medaljer som kan bestilles. Bak hver eneste medalje, er det mange små detaljer som skal stemme og hvor et stort team bidrar til at den enkelte utøver kan hente ut sitt maksimale potensiale akkurat når det gjelder som mest.

Når startskuddet går i dag er det mange fra idrettsfelleskapet hjemme i Norge som følger spent med, og som har en liten del av æren for norske medaljer. I Pyeongchang for 4 år siden var det mange utenlandske medier som spurte om hemmeligheten bak suksessen. Vi forklarte dem den norske idrettsmodellen. Det norske idrettsfellesskapet med frivilligheten som grunnpilaren. Den norske landslagsmodellen hvor individuelle gode prestasjoner, svært ofte kommer ut av et sterkt og godt team. Men selvfølgelig viktigst av alt; utøverne selv.

De første medaljene i dette OL deles ut i skiathlon for kvinner, etterfulgt av 3.000 meter skøyter for kvinner, skiskyting mix stafett og hopp for kvinner. Alle fire øvelsene med gode norske medaljesjanser. Etter uker og måneder med forberedelser, er det alltid godt å komme i gang. Det er alltid ekstra spenning og en litt ekkel usikkerhet før første konkurranse. Hvor står vi i forhold til konkurrentene og har de siste forberedelser vært gode nok?

Men i tillegg til den normale usikkerheten, har de siste uker og dager også vært preget av pandemi og et virus som tydeligvis smitter selv det med aller best smittevern. Det har vært en trist opptakt til årets leker. Vi ser fortvilelsen, skuffelsen og til dels også sinne hos flere utøvere som har drømt om akkurat disse konkurransene i lang, lang tid, og som får sine drømmer knust av en liten vattpinne! Toppidretten er dessverre helt ubarmhjertig og brutal på sitt verste. Nå håper vi at alle de som har blitt smittet har en mulighet til å komme tilbake senere i Lekene, og at alle som er friske fortsetter med det.

Det skal bli godt for lagene å komme i gang. I dag, og i 15 dager til, vil vi igjen få oppleve fantastiske idrettsprestasjoner, oppturer og nedturer, glede og skuffelse. Idrettshistorie skal skrives og øyeblikkene som blir en snakkis i mange tiår fremover, vil komme. Vi vil bli stolte nå det går bra, lei oss når utøvere mislykkes, måpe over prestasjoner og glede oss over idrettens utrolige evne til å binde mennesker sammen.

Let the games begin!

Hilsen Erik