Bruk av simulert høyde

Norges Skiforbund oppfordrer alle representasjonsutøvere til å lese NIFs retningslinjer for bruk av simulert høyde, samt forholde seg til disse.

Idrettstinget 2021 vedtok å oppheve norsk idretts forbud mot opphold i simulert høyde. I vedtaket ble det også besluttet at det skulle utarbeides retningslinjer som skulle sikre trygg og forsvarlig bruk, samt avklare ansvarsforhold knyttet til bruken av simulert høyde.

I tråd med idrettstingets vedtak har en bredt sammensatt gruppe ledet av NIF utarbeidet retningslinjer for bruk av simulert høyde. Disse ble vedtatt av Idrettstinget 18.10.21.

Retningslinjer for bruk av simulert høyde i norsk idrett ligger i sin helhet her

Det er kjent at bruk av simulert høyde kan påvirke utøverens blodverdier og blodprofil, og således få konsekvenser for antidopingarbeidet. God rapportering om benyttelse av metoden er derfor viktig for antidopingmyndighetene.

Ifølge retningslinjene vedtatt av idrettstinget skal:
* Utøvers bruk av simulert høyde registreres hos vedkommende særforbund som videreformidler informasjonen om dette til Antidoping Norge.
* Meldeplikt utøver gi utøverinformasjon om bruk av simulert høyde til Antidoping Norge.

Antidoping Norge har utarbeidet et system hvor særforbundene kan registrere og rapportere bruk av simulert høyde blant egne utøvere.

Norske meldepliktutøvere oppfordres til å registrere bruk av simulert høyde i ADAMS.

Ved en dopingkontroll med blodprofilprøver skal alle utøvere som har bruk simulert høyde innen de siste 14 dager før kontrollen opplyse om dette.

Oppfordring
Skiforbundet er pålagt av NIF å føre et register over de som velger å bruke simulert høyde. Hvis en utøver ønsker å bruke simulert høyde skal det drøftes i forkant med medisinsk ansvarlig i sin gren, og melde dette til medisinsk ansvarlig i Skiforbundet, Ola Rønsen.
Ved bruk av simulert høyde skal følgende opplysninger gis. Opplysningene vil bli videreformidlet til Antidoping Norge sitt sentrale register for bruk av simulert høyde.

Navn:
Skigren:
Fødselsdato:
e-post:
Telefon:
Type apparat (telt, kammer, maske etc):
Tidsrom for bruk (fra dato til dato):
Antall timer per døgn:
Høyde/oksygentrykk: