De ukrainske løperne var hedersgjester i Holmenkollen og fikk møte Ukrainas ambassadør i Norge.

Ukrainske løpere hedersgjester under Kollen-helga

Den ukrainske langrennstroppen som var i aksjon under junior-VM på Lygna var i helgen hedersgjester i solfylte Holmenkollen.

Påskestemningen sto i sterk kontrast til det som venter det ukrainske laget når de kommer hjem til et Ukraina som er blitt invadert av nabolandet Russland. Bildene fra byer i ruiner har satt en støkk i oss alle.

I Holmenkollen var den ukrainske ambassadøren i Norge, Vjatsjeslav Jatsjuk, på plass. Han møtte de ukrainske langrennsløperne som har vært strandet i Norge etter at VM på Lygna var over. Det ble et sterkt møte.

Utviklingssjef i NSF, Brit Baldishol, har hatt hovedansvaret for de ukrainske skiløperne. Det var tydelig hvor takknemlig lagleder Lada Nesterenko og løperne er over hvordan Norge har stilt opp i en usedvanlig vanskelig tid.

- Det var godt å forhåpentlig kunne gi de ukrainske løperne et lite avbrekk fra den alvorlige situasjonen hjemlandet deres er i. De er bekymret for familie og venner, og det ble et spesielt møte med ambassadøren. For oss har det vært viktig å ta avstand til det russiske regimet og deres handlinger. Og vi har sendt et tydelig signal gjennom å farge hele Holmenkollen blått og gult i helgen. Idrett blir sekundert når et land blir invadert, men samtidig kan idretten sende tydelige signaler og forhåpentlig bidra til å påvirke beslutningstagere, sier generalsekretær Ingvild Bretten Berg.

Hele Holmenkollen badet i fargene til det ukrainske flagget. Det var blått og gult på startnummer, armbind, bannere og i snøen både i hoppbakken og skiløypene.

Foto: Den ukrainske ambassadøren i Norge, Vjatsjeslav Jutsjuk, møtte Ukrainas lagleder Lada Nesterenko (t.h.), generalsekretær Ingvild Bretten Berg (t.v.) og utviklingssjef Brit Baldishol i Holmenkollen lørdag.

nif-epi04, 04