Kajsa Vickhoff Lie. Her fra Kvitfjell i fjor. (NTB)

Viser interesse for FIS Games 2028

Norges Skiforbund (NSF) med Lillehammer og Hafjell/Kvitfjell-regionen viser interesse for å være kandidat til å arrangere FIS Games 2028, men ingen endelig avgjørelse er tatt.

– Vi kommer til å fortsette dialogen med FIS med sikte på en avklaring om en søknad innen 31. mars 2024, forteller arrangementssjef i Norges Skiforbund, Terje Lund.

For Norges Skiforbund er det viktig at en eventuell FIS Games-søknad ikke forstyrrer Narvik-prosessen for et eventuelt VM i 2029. Det er Skistyret som vil ta avgjørelsen om Norges Skiforbund blir endelig kandidat, og forbundet kommer til å bruke god tid med tanke på gjennomføring og kompleksiteten av mesterskapet, samt usikkerheten rundt økonomien. Det er fortsatt mange ubesvare spørsmål som må besvares før Norges Skiforbund i samarbeid med Lillehammer og Hafjell/Kvitfjell-regionen sender inn en endelig søknad.

– Dette er selvfølgelig spennende for oss, og det er svært hyggelig at vi er med i kampen om historiens første FIS Games. Vi er innstilt på å bruke god tid sammen med Norges Skiforbund for å vurdere om vi sammen skal sende inn en endelig søknad. Vår arrangementserfaring fra mange idretter med årlige store arrangementer, er viktige for oss i prosessen om en eventuell endelig FIS Games-søknad. Målet er å skape unike folkefester med gode rammer i eksisterende anlegg for et slikt nytt arrangementskonsept. Vi har fått tilbakemeldinger fra mange av skiidrettene at utøvere og lag liker seg i Lillehammer og Hafjell/Kvitfjell-regionen, og at vi ofte har trygge snøforhold, forteller administrerende direktør i Olympiaparken Per Olav Andersen og leder for organisasjonskomiteen i World Cup Kvitfjell, Ole Kristian Kirkerud.

FIS melder i dag at det er sveitsiske St. Moritz/Engadine og Lillehammer/Hafjell (NOR) som er de to bekreftede kandidatene til å søke innen den endelige søknadsfristen 31. mars 2024.

Se sak på fisski.com