Sandra Spitz (FIS), Janne Fredriksen (NRK) og Kristin Mürer Stemland (VM-selskapet) smilte bredt i forbindelse med den siste inspeksjonen i Granåsen før VM i Trondheim. Foto: Ski-VM 2025

– Det blir et fantastisk mesterskap

FIS-topp Sandra Spitz lot seg imponere under den siste inspeksjonen i Granåsen før Ski-VM i Trondheim braker løs.

Les alt om SKI-VM på Trondheim2025.no

Nå er hun overbevist om at mesterskapet blir en suksess.

– Jeg har en veldig god magefølelse på at vi får et fantastisk mesterskap i Trondheim med masse publikum og følelser, sier Spitz, som er arrangementssjef i Det internasjonale ski- og snøbrettforbundet (FIS).

Rundt 55 tilreisende fra FIS, NRK, Infront og Skiforbundet deltok på inspeksjonen over to dager i Trondheim hvor detaljerte planer for alle fagområder ble lagt frem. I tillegg deltok et tilsvarende antall fra VM-organisasjonen, Trondheim kommune og kommende VM-arrangører Lahti, Falun og Narvik.
– Dette har vært en fantastisk inspeksjon. Det er god stemning og et kompetent team, som har jobbet bra fram mot den siste inspeksjonen, sier Spitz.
– Hva vil dere ha ekstra fokus på i tiden som kommer?
– Det er transport og sikkerhet som vil ha et ekstra fokus. Det er det ofte i forbindelse med store mesterskap, men jeg er sikker på at vi kommer i mål, sier Spitz.

Også Skiforbundet smilte bredt etter to dager i trønderhovedstaden.
– Anlegget ser bra ut. De ansatte i arrangementsselskapet har ordentlig passion og kan det de skal gjøre på detaljnivå. Nå går også billettsalget bra. Det er et tegn på at dette kommer til å bli et vellykket VM for hele skinorge og skiverden, sier generalsekretær i Skiforbundet, Arne Baumann.

Operativ leder for VM-organisasjonen Kristin Mürer Stemland er lettet over gode tilbakemeldinger etter to dager med tett møtevirksomhet og omvisninger i Granåsen og på torvet i Trondheim.

– Hele organisasjonen har levert på absolutt høyeste nivå. Vi har vist fram planene våre og fått gode tilbakemeldinger. Nå har vi et bra utgangspunkt før langspurten over 133 dager, smiler hun.

Hoppbakkene i Granåsen er nye og roses av utøverne. Om 133 dager starter Ski-VM i Trondheim. Foto: Ski-VM 2025

Det ble gjennomført grundige omvisninger både i Granåsen og på torvet i Trondheim. Her er VM-sjef Åge Skinstad i prat med Sandra Spitz i FIS.