Tove Moe Dyrhaug (Erik Unaas)

Ros til anleggsprosjektet

– Det var hyggelig med så mange gode tilbakemeldinger, sier skipresident Tove Moe Dyrhaug etter å ha presentert det nye anleggsprosjektet i Midt-Norge under Norges idrettsforbunds anlegg- og idrettsrådkonferanse nylig.

Et historisk samarbeid mellom Norges Skiforbund og Norges Cykleforbund ble i våres lansert med målsetting om å bygge 15-20 helårsanlegg i midt-Norge. Ski- og aktivitetsanlegg i Trøndelag og Møre og Romsdal har et ønske om  å gi alle barn og unge mulighet til å bli glad i uteaktivitet i eget nærmiljø – året rundt.

– Dette er et kjempespennende prosjekt for oss som vi ønsker å utvide til hele Norge. Helårsanlegg der folk bor skal i tillegg fungere som sosiale møteplasser i lokalsamfunnet. Vi ønsker å gi alle barn og unge mulighet til å bli glad i uteaktivitet i eget nærmiljø hele året, og dette er mulig med dette samarbeidet med Cykleforbundet, Sparebank 1 og fylkeskommunen, sier Moe Dyrhaug.

Målsettingen til prosjektet er 15-20 nye ski- og aktivitetsanlegg i Trøndelag og Møre og Romsdal innen vinteren 2026. Utlån av skiutstyr skal være tilgjengelig nært anlegget, og anlegget bør også være attraktivt for en type aktivitet om sommeren. Anleggene skal planlegges og bygges etter prinsipper om bærekraft både i den miljømessige, sosiale og økonomiske dimensjonen. Det er også et mål å gjøre anleggene snøsikre.

To pilotprosjekter er allerede lansert i Trøndelag, mens det snart også skal presenteres et nytt pilotprosjekt i Møre og Romsdal. Les om anlegget i Stod og Tydal.

Fakta
Prosjektet er et samarbeid mellom Norges Skiforbund, skikretsene i Trøndelag og Møre og Romsdal, Trøndelag fylkeskommune, SpareBank 1 SMN, og Norges Cykleforbund. Prosjektet finansieres som et spleiselag mellom Trøndelag fylkeskommune, SpareBank 1 SMN, spillemidler og dugnad. Tverga, som er et ressurssenter for egenorganisert idrett og fysisk aktivitet i Norge, er også med i samarbeidet.