Norges Skiforbund vil ha med mange barn og unge ut på ski.

Statsbudsjettet 2025: Full momskompensasjon

Norges Skiforbund er fornøyde med at regjeringen i sitt budsjettforslag for 2025 legger opp til full momskompensasjon.

Skiforbundet mener også at det er et felles ansvar i idretten å jobbe sammen med at stadig flere opplever økonomi som barriere for idrettsdeltakelse. Regjeringen har ikke satt av mer penger i statsbudsjettet for 2025 for å redusere økonomi som barriere for idrettsdeltakelse.
– Vi stiller oss bak Norges idrettsforbunds innspill om økonomi som barriere for barn og unges deltakelse i idrett og fritidsaktiviteter, og vi maner til felles innsats, sier skipresident Tove Moe Dyrhaug.

Skiforbundet er fornøyd med at ordningen om særlig driftstilskudd over statsbudsjettet til Vikersund skiflygingsbakke videreføres (anlegg av nasjonal verdi). I 2025 foreslår regjeringen å bevilge 4 250 000 til Vikersund.

Norges Skiforbund er også godt fornøyd med at regjeringen foreslår å videreføre strømstøtteordningen for frivillige organisasjoner, og forbundet forventer også at det er satt av nok midler til ordningen i 2025.­

Om momskompensasjonen
Norsk idrett kan likevel ikke juble før momskompensasjonen blir rettighetsfestet slik regjeringen har lovet i sin regjeringserklæring. For 2025 forslår regjeringen å bevilge 2,65 milliarder til momskompensasjon for varer og tjenester. Det settes også av 390 millioner kroner til momskompensasjon for idrettslag som bygger anlegg.
–  Det gjenstår å se om den foreslåtte bevilgningen er tilstrekkelig for å sikre full momskompensasjon for idretten og frivilligheten til neste år. Beløpet som foreslås til formålet er mindre enn årets søknadsbeløp, og det er ingenting som tyder på at aktivitetsnivået til neste år vil være lavere enn i år. Vi forventer at regjeringen tilfører ytterligere midler ved behov, sier sier idrettspresident Zaineb Al-Samarai.

Les mer om Statsbudsjettet 2025 på idrettsforbundet.no og på regjeringens nettsider