Her er alle fra Ung Frivillig samlet i Trondheim for å bli bedre kjent og starte opptreningen fram mot mesterskapet i perioden 26. mars til 9. mars, 2025. Øystein Pettersen (tv) var med på den første samlingen og holdt foredraget Helt Konge.

Stor kamp om å bli VM-frivillig

Ski-VM vil ha med unge frivillige til å jobbe under folkefesten i Trondheim. Hele 100 ivrige studenter og elever søkte Ung Frivillig satsingen.

Les alt om Ski-VM på trondheim2025.no

Equinor går sammen med Ski-VM 2025 for å engasjere og trene fremtidens unge ledere. Ung Frivillig gir deltakerne et unikt innblikk i Ski-VM 2025, hva det vil si å være frivillig, utvikle seg som ung leder, samt lære om bærekraft og teknologi. Prosjektleder Ingeborg Dokken Kristiansen smilte bredt etter den første samling med de unge talentene.
– Det var veldig god stemning og masse engasjement. MOT kickstartet det hele med morsomme bli-kjentaktiviteter, før Øystein Pettersen holdt foredraget «Helt Konge». Det fikk deltagerne til å reflektere rundt mestring og læring. Mye i livet handler om å gripe muligheter og takle at ikke alt går som planlagt, sier prosjektlederen.

En tøff utvelgelsesprosess førte til at 100 søkere ble til nesten 60 utvalgte deltakere i programmet. De vil delta på tre helgesamlinger fram mot mesterskapet, i tillegg til at de får muligheten til å være frivillig under Ski-VM i perioden 26. februar til 9. mars.
– For oss er ungt lederskap veldig viktig. En slik satsning kan trene fremtidens ledere i praksis. Ski-VM bryr på mange relevante tema for oss som logistikk, sikkerhet, nettverksbygg og politikk – tema som blir viktig for fremtidens ledere, sier Andreas Jagtøyen, plassjef Rotvoll for Equinor.

Prosjektet er et samarbeid mellom Norges Skiforbund og VM-organisasjonen, med støtte fra Norges Idrettsforbund og Equinor. Energiselskapet er også offisiell sponsor til Ski-VM 2025. De er veldig godt fornøyde med at så mange unge voksne viste interesse for prosjektet.
– Det er fantastisk. Det er en bekymring generelt i samfunnet at unge kanskje ikke er så interessert i å ta på seg lederroller. Det å trene på å være leder kan du ikke gå på skole for å lære deg. Du er nødt til å faktisk eksponeres for det. Vi er veldig glade for at unge ser Ung Frivillig som en mulighet.  Vi trenger lederskap for å kunne stå i energitransesjonen og andre utfordringer vi har både som samfunn og som selskap, sier Jaktøyen.

Vi møter Andreas Ryggvik Karlsen og Fanny Schoombie, som er en del av programmet. De har store forventninger til fortsettelsen.
– Jeg ønsker å bidra og oppleve et stort internasjonalt arrangement fra innsiden. Jeg har hørt så mye om 97-VM, og føler at dette er noe man ikke kan gå glipp av, sier Andreas.

Fanny trigges av nettverksbygging og lederskap.
– Jeg synes det er spennende å få innsikt i hva som skjer bak det ferdige produktet. Ung Frivillig er også en unik mulighet til å få et nettverk med andre unge, som er interessert i ledelse spesielt rettet mot idretten, sier hun.