Verdens beste skinasjon

Engasjementet og fokuset på norsk skisport, også de siste dagene, viser med all tydelighet et forbund som betyr mye for mange – og som har en viktig posisjon i dette landet. Derfor er det godt å vite at utfordringene og bildet, er langt mer nyansert og positivt enn det man får inntrykk av i medieoppslag.

Når man leser norske medier om dagen kan det være fort å glemme at vi er verdens beste skinasjon. Det jobbes godt i bredde og topp. I vinter skal flere tusen barn ha ski på bena bortover eller nedover i konkurranser arrangert av frivillige gjennom skisporten. Ikke minst gleder vi oss til VM i nordiske grener i Trondheim neste år og VM i alpint i Narvik i 2029. Vi har også tidenes World Cup-kalender i Norge i 2025, takket være fantastiske arrangører og gode snøforhold i Norge. Med andre ord må vi tilbake til OL på Lillehammer sist vi hadde så mange gode sportsøyeblikk å se frem til på norsk jord.

Samtidig har Norges Skiforbund utfordringer. Når det gjelder økonomi, er vi ærlige og åpne om disse. Kostnadene er høye, Skiforbundet og flere av våre grener trenger flere inntekter. Vi har kontroll på det ansvarlige langtidsbudsjettet og forventer et overskudd i både i 2024 og 2025. Skitinget har vedtatt en ny strategi frem mot 2028. Vi skulle gjerne hatt mindre stramme budsjetter, lavere kostnader og råd til enda bedre aktiviteter i en tid med økt inflasjon og svakere kronekurs.

Som skipresident er det sammen med resten av skistyret viktig å ta vare på helheten i en mangfoldig organisasjon med sju grener, 16 skikretser og nærmere 1100 skiklubber som hver dag bidrar til å skape og legge til rette for skiaktivitet i bredde og topp over hele landet. En organisasjon som har forvaltet og utviklet norsk og internasjonal skisport for nye generasjoner siden 1908.

Vi engasjerer oss i alle grener i med og motgang. For noen år siden var det mye oppmerksomhet rundt økonomiske utfordringer for alpint. Nå ser vi et alpint som har «all time high» i sponsorinntekter i år. Samtidig har langrenn fått nye utfordringer med å erstatte to sponsorer som de har hatt et langt og godt samarbeid med. Dette er naturlig svingninger i Norges skiforbund og endringer gir også nye muligheter.

Betydningen av alt det hele ski-Norge skaper i bredde og topp, gjør at både  selskaper vil samarbeide med oss, men kanskje enda viktigere: Det gir oss god festesmurning og kraft  i frasparket , noe som  trengs når motbakken er bratt, som livet og idretten har lært meg at den er av og til.