Hopp til innhold

Stian Bergerud i Thon Hotels, Marianne Aasland i Like Muligheter, og Malene Rydjord Ausland i Coop går sammen for å sponse like premiepenger til Ski-VM 2025. Foto: Sigve Bremer Mejdal

Sikret like premiepenger

Ski-VM 2025 har sikret like premiepenger for mesterskapet i Trondheim og for alle fremtidige VM i nordiske grener.

Les alt om VM i Trondheim på trondheim2025.no

Tidligere i år garanterte Trondheim 2025 like premiepenger for kvinner og menn under mesterskapet i Granåsen. Kostnadene skulle VM-selskapet i utgangspunktet dekke selv, men de har nå lykkes med å få med seg Like Muligheter, Thon Hotels og Coop til å sponse initiativet. I tillegg har Det internasjonale ski- og snøbrettforbundet (FIS) tatt deler av regningen.

Nå er det også bestemt at likestillings-satsningen blir videreført i alle fremtidige ski-VM. Dette er veldig gledelige nyheter for VM-sjef Åge Skinstad.
– Dette viser hvor viktig næringslivet er for idretten, og hvordan sponsorer og idretten kan gå sammen for å flytte grenser når det kommer til likestilling i internasjonal idrett, sier Skinstad.

Verdiprosjektet Like Muligheter er et initiativ startet av sportsbyrået NPG Sport & Communication. Prosjektet jobber for å gi bedre rammebetingelser for jenter i idretten. Metoden er enkel: Næringslivsaktører øremerker sponsormidler til prosjekter som skal gi jenter like muligheter som gutter i idretten. Leder for Like Muligheter, Marianne Aasland, sier at like premiepenger er en av de viktigste satsningene til prosjektet.
– Vi ønsker å støtte prosjekter som tar tøffe valg, som ski-VM har gjort. Å innføre like premiepenger, til tross for at dette ikke var planlagt den gangen man la budsjettene, markerer et tydelig verdivalg, sier Marianne Aasland.

nif-epi04, 04