Narvik-delegasjonen (© Agence Zoom/FIS)

Historisk alpin-VM til Norge

Klart for et spektakulært mesterskap i Narvik i 2029. Det internasjonale ski- og snowboardforbundet (FIS) har tildelt Norges Skiforbund (NSF) og Narvik kommune alpin-VM 2029.

– Dette er en stor dag for norsk skisport, og takk til alle som har bidratt til å få alpin-VM til Norge. VM i alpint er et av verdens største idrettsarrangement og følges av TV-seere over store deler av verden. Norge har over flere tiår markert seg som en av verdens beste alpin-nasjoner, og endelig får vi oppleve et VM på hjemmebane, sier skipresident Tove Moe Dyrhaug.

Ragnhild Mowinckel under presentasjonen. © Agence Zoom/FIS

Narvik konkurrerte med to andre meget sterke søkere, Andorra og italienske Val Gardena. Styreleder for alpin-VM 2029, Knut-Eirik Dybdal, jubler for tildelingen. Han mener ski-Norge og landsdelen har løftet VM-prosjektet i fellesskap med et tett og godt samarbeid i mange år.

– Nå gleder vi oss til neste etappe sammen med Skiforbundet, kommunene, næringslivet og mange andre. Jeg er ydmyk med tanke på det krevende arbeidet som venter, men først og fremst gleder vi oss til å lage et fantastisk VM, sier Dybdal.

Narviks ordfører Rune Edvardsen var selv til stede på FIS-møtet i Reykjavik:

– Dette er en fantastisk god dag for ski-Norge, Nord-Norge og Narvik. Mange har gjort dette mulig; gode nordnorske krefter, nasjonale myndigheter og Skiforbundet, forteller han.

I forbindelse med VM-tildeling var det også møte i FIS Council hvor kalenderen kommende sesong ble bekreftet, samt andre tildelinger.
Se sak på fisski.com

Thor Hushovd, Ragnhild Mowinckel, Tove Moe Dyrhaug og Kjetil André Aamodt.

Forhåndssak
Tirsdag 4. juni skal 21 styremedlemmer i Det internasjonale ski- og snowboardforbundet (FIS) ta ta avgjørelsen om Val Gardena (Italia), Andorra eller Narvik blir arrangør av VM i 2029.

De som jobber for VM i alpint til Narvik har trua – og mener de vil vinne fram til slutt. At 80 kommuner i nord står sammen med nasjonale myndigheter, er unikt og et sterkt argument i ski-verden.
– Narvik tilbyr noe helt unikt til alpinverden, med fjord, fjell og nordlys. Vi har brukt mye tid på å vise FIS hvordan Nord-Norge kan løfte et slikt arrangement i lag. Det er helt unikt i skisammenheng at 80 kommuner står sammen med nasjonale myndigheter bak en VM-søknad, sier Knut-Eirik Dybdal.

Han er for mange kjent som daglig leder for sykkelrittet Arctic Race of Norway. Men helt siden Narviks kandidatur ble gjort kjent, har han vært styreleder for søkerselskap for alpin-VM.

I likhet med de øvrige som lobbyerer for VM, er han optimist.

Samtidig fremhever lobby-teamet at dette er en maraton. Det er mer vanlig enn uvanlig å måtte søke flere ganger.

Presidenten: «Noe helt unikt»
Også skipresident Tove Moe Dyrhaug mener Norge har gode kort på handa med Narvik som kandidat.
– VM i Narvik vil gi alpint og TV-seerne noe helt nytt. Det er viktig å skape store opplevelser for et stort internasjonalt TV-publikum. Sportslig sett kan Narvik tilby en av de beste konkurransearenaene i verden. I tillegg får publikum noe helt unikt når de ser alpinistene nærmest stupe ned i fjorden under, sier Dyrhaug.

Har snakket med alle
Thor Hushovd er ambassadør for VM-søknaden og har hatt hovedansvaret for det internasjonale lobby-arbeidet. Han har hatt personlige samtaler med alle beslutningstakerne i FIS-styret.

Han forteller at Norge står sterkt som alpinnasjon, og at mange er nysgjerrige på hva Narvik kan tilby.

– For folk som aldri har vært i Nord-Norge, er det mange misoppfatninger rundt forhold som mørketid, bosetting, overnattingskapasitet og værforhold. Vi bruker derfor mye tid på å forklare at Nord-Norge tilbyr velfungerende samfunn, med godt utbygd infrastruktur, både i form av hoteller, veier, flyplasser, jernbane og havner, sier Hushovd.
- I tillegg kan vi tilby en X-faktor til sporten, gjennom en helt unik arena, legger han til.

Trygg på å vinne frem
VM-ambassadør Thor Hushovd føler seg trygg på at Narvik vil vinne frem til slutt.
– Vi har fra vi startet dette arbeidet, vært klar over at dette ikke er en sprint, men mer som en maraton. Vi har sett at også andre gode kandidater har gått flere runder før de til slutt har nådd helt opp. For Norge handler det om å gjøre beslutningstakerne trygge på at Narvik og Nord-Norge kan levere et mesterskap av ypperste klasse.
– Her er vi godt i gang. Arrangement som junior-VM og Europacup-finalen har bidratt positivt.
– Vi har det siste året intensivert arbeidet inn mot FIS-styret og kongressen i Reykjavik i juni, sier Hushovd.